Toezichthouder ziet scherp toe op dieselgebruik in zoutwinning door Nedmag en Nouryon

© Archief/RTV Noord
De zoutbedrijven Nedmag en Nouryon (voorheen Akzo) mogen vanaf 1 september 2019 alleen nog diesel gebruiken bij de zoutwinning als ze een zogenoemd chemisch veiligheidsrapport aanleveren.
Die maatregel heeft toezichthouder Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) hen opgelegd. Nedmag en Nouryon halen respectievelijk bij Veendam en Winschoten zout uit de ondergrond.

Boete

In bestaande cavernes mogen de bedrijven tot september nog wel diesel gebruiken. Bij nieuwe winningsactiviteiten mag dat sinds februari al niet meer zonder chemisch veiligheidsrapport. Voor elke week dat de bedrijven toch diesel gebruiken bij de winning, krijgen ze een boete van 55.000 euro. Die kan oplopen tot in totaal 550.000 euro.

Hoe werkt zoutwinning?

Zoutbedrijven brengen bij de winning eerst water in, in een zoutlaag diep onder de grond. Het zout lost op en het water wordt pekel. De pekel wordt opgepompt, waarna het water bovengronds wordt verdampt. Wat overblijft is zout.
In de ondergrond blijft na dit proces een holte achter met daarin ook nog pekel: de caverne. Zonder bescherming zou de caverne volgens het SodM verder uithollen naar bovenliggende aardlagen, waarna de caverne kan instorten. Een dun laagje diesel op de pekel voorkomt instorting.

Diesel is onwenselijk

De toezichthouder heeft vorig jaar al aangegeven het gebruik van diesel in de diepe ondergrond 'onwenselijk' te vinden. Vooral vanwege het risico op bodemverontreiniging. Na een rapport van het RIVM bleek bovendien dat het dieselgebruik niet volgens de regels gebeurt.
Het SodM wil dat Nedmag en Nouryon hulpstoffen gebruiken die aan de wet- en regelgeving voldoen. Ze moeten van de toezichthouder ook op zoek naar alternatieven voor het gebruik van diesel.