Provincie legt miljoenen klaar voor sneltrein Groningen - Winschoten

© FPS/Jos Schuurman
De trein tussen Groningen en Winschoten rijdt over een aantal jaar sneller en vaker. Het provinciebestuur wil 22,6 miljoen euro beschikbaar stellen voor de snellere treinverbinding.
De wens voor een snellere trein tussen Groningen en het oosten van de provincie is er al langer, maar een onstabiele ondergrond zorgde voor tegenslag. De toekomstige sneltrein kan daarom niet op het hele traject 140 kilometer per uur rijden.

Zwakke bodem

Wanneer een trein 140 kilometer per uur rijdt in plaats van de huidige 120 kilometer per uur, gaat de grond onder het spoor meer schudden. De mate waarin de grond heen en weer beweegt wordt dan te groot voor het spoor.
De bodemgesteldheid op het hele traject aanpassen loopt in de papieren. Het spoor zou volgens gedeputeerde Fleur Gräper (D66) dan bovendien een jaar niet gebruikt kunnen worden. Voor de provincie is dat onbespreekbaar.

Tijdwinst

Ondanks de tegenslag gaat de trein wel door. 'De grootste tijdwinst halen we door alleen in Hoogezand te stoppen', zegt Gräper. 'En we winnen natuurlijk wel snelheid op de stevige stukken.'
Een snellere trein zorgt ervoor dat in de dienstregeling ook ruimte ontstaat voor een extra trein.

Wunderline

Een snelle trein tussen Groningen en Bad Nieuweschans is belangrijk voor de Wunderline. Met die lijn moeten reizigers snel en comfortabel van Groningen naar Bremen kunnen reizen en weer terug.
De provincie wil een deel van het werk voor de Wunderline combineren met werkzaamheden voor de sneltrein naar Winschoten.
Zo krijgt Scheemda een extra perron, moeten de perrons in Zuidbroek worden aangepast en komen er passeerplekken, omdat het spoor een enkelspoor is.

Staten

Provinciale Staten moet zich nog uitspreken over de plannen, maar het ligt niet in de lijn der verwachting dat de Staten voor de plannen gaan liggen.