Patiënten UMCG kunnen 'chatten' met arts

Moet ik die medicijnen nu één of twee keer per dag gebruiken? Is er iets te doen aan een vervelende bijwerking? Dat soort vragen kunnen patiënten van het UMCG vanaf nu online stellen aan hun arts.

Tot nu toe konden patiënten alleen tijdens het telefonisch spreekuur met vragen terecht bij hun arts. Eerder mochten artsen medische vragen die per mail werden gesteld niet beantwoorden vanwege pricacyregels.

Bijgehouden wie erin kijkt

Nu stel je vragen via MijnUMCG, een beveiligde website van het ziekenhuis. Dit is onderdeel van het elektronisch patiëntendossier. Er wordt vastgelegd welke medewerkers van het ziekenhuis het dossier hebben ingekeken.

De website MijnUMCG bestaat al een jaar. Patiënten konden daar al hun medische gegevens bekijken. Vanaf nu kunnen ze dus ook vragen stellen. 'Je kunt de berichten 's avonds na je werk stellen en de behandelaar kan het op een moment dat hem uitkomt beantwoorden', vertelt Janneke Kruse van het UMCG.

Zo snel mogelijk

Veel praktische vragen worden door de medische administratie vragen beantwoord. Is de vraag specialistischer, dan wordt die doorgestuurd naar de behandeld arts of andere paramedicus. 'Als je een vraag hebt over je voeding, dan gaat hij naar de diëtist', zegt Kruse. Vragen worden volgens haar zo snel mogelijk beantwoord.

Als je er het afgelopen jaar een medische behandeling hebt gehad, kun je vragen stellen. Daarnaast kunnen ook ouders van jonge kinderen en mantelzorgers er terecht.

Lees ook:

- UMCG viert 'klein feestje' na overstap op nieuw patiëntendossier
- Nieuw patiëntendossier in het UMCG: 'Het oude systeem leek op spaghetti'

Meer over dit onderwerp:
Groningen-Stad GRONINGEN
Deel dit artikel:

Recent nieuws