Aannemer bereidt nieuwe poging plaatsing Helperzoomtunnel voor

Het bouwterrein van de Helperzoomtunnel
Het bouwterrein van de Helperzoomtunnel © Bouwfotografe.nl
Combinatie Herepoort heeft het werk aan de Helperzoomtunnel in Groningen hervat. De tunnel zou een jaar geleden al onder het spoor worden geschoven, maar de grond waarop het gevaarte rustte bleek anders te reageren dan verwacht.
Twee extra brede schuifbanen moeten problemen bij de tweede poging voorkomen. Deze waren vorig jaar 2,5 meter breed en worden straks minimaal vijf meter breed.
'Hierdoor wordt het gewicht van de tunnel gespreid over een groter oppervlak, wat meer stabiliteit geeft bij het inschuiven', zei omgevingsmanager Bert Kramer daar eerder al over.

Verbrede platen voor het inschuiven van de tunnel (Foto: Combinatie Herepoort)

Vers zand nodig

De aannemer is de afgelopen weken bezig geweest met voorbereidingen voor het inschuiven van de tunnel. Zo is er rond de damwanden extra grond weggehaald. Ook is er aan beide kanten van de tunnelbak nieuwe grond aangebracht. Dit is nodig omdat door de uitgevoerde grondonderzoeken de oude zandlaag vermengd was geraakt met klei en andere grondsoorten.
De komende weken staan vooral in het teken van beton storten en het aanbrengen van verstevigingen in de tunnelbak.
Het bouwterrein vanuit de lucht gezien (Foto: Combinatie Herepoort)

Treinloze periode

De tunnel wordt in de periode van 31 juli tot en met 8 augustus op zijn plek onder het spoor geplaatst. Die week rijden er dan ook geen treinen.
De Helperzoomtunnel wordt een verbinding voor auto's, fietsers, bussen en hulpdiensten tussen Helpman/Coendersborg en de wijken aan de oostzijde van het spoor (Europapark, De Linie en De Oosterpoortbuurt). Vrachtwagens mogen er niet doorheen. De tunnel komt in de plaats van de spoorwegkruising bij de Esperantostraat.