Aannemer Strukton Civiel gaat verbouwing station Groningen uitvoeren

Strukton Civiel is de voorkeursaannemer die de grootscheepse verbouw van het Hoofdstation in Groningen gaat uitvoeren. De naam werd maandag bekendgemaakt.

Koen van Velsen is de architect, die is aangewezen door de opdrachtgevers gemeente Groningen, provincie Groningen, ProRail en NS.

'We hebben al een geweldig station, kijk maar om je heen. Maar het is wel een beetje leeg. Daar gaan we wat aan doen', zegt Van Velsen.

Start: volgend jaar

De werkzaamheden beginnen volgend jaar, en zijn naar verwachting in 2023 klaar. 'We proberen de overlast voor de reiziger tot een minimum te beperken', zegt Dorothé Wennekendonk van ProRail. 'Maar er zullen gedurende de werkzaamheden af en toe geen treinen rijden.'

Directeur Robert Ottelé van Strukton Civiel kijkt uit naar de klus. 'We zijn als beste beoordeeld op het ontwerp en de prijs-kwaliteitsverhouding, maar alles moet nog definitief gemaakt worden. Maar de definitieve gunning wordt pas eind oktober verwacht.'

'De uitdaging is om het in hamonie met de architect, de constructeur en opdrachtgever ProRail tot een succes te maken', vervolgt Ottelé. 'We willen oud met nieuw verbinden en waarde toevoegen aan het monumentale karakter van het station. Het is echt een fantastisch project, en dat meen ik oprecht.'

Grote veranderingen

Het Hoofdstation gaat de komende jaren ingrijpend op de schop.

Zo worden de bussen verplaatst naar de achterkant van het Hoofdstation en wordt de monumentale stationshal, net als vroeger, weer de belangrijkste in- en uitgang van het station.

Bovendien komt er ruimte voor meer treinen. Het huidige station is een 'kopstation'. Dat houdt in dat een treinreis altijd begint of eindigt op het station. Na de verbouwing is het de bedoeling dat de regionale treinen kunnen doorrijden. Treinen vanuit Veendam rijden dan bijvoorbeeld via Groningen door naar Delfzijl, en andersom.

Wel fietstunnel, geen parkeergarage

Daarnaast komt er een nieuwe voetgangerstunnel onder de sporen door en wordt er een fietstunnel aangelegd zodat fietsers vanuit de binnenstad onder het stationsgebouw door kunnen fietsen richting de Rivierenbuurt.

De plannen voor een parkeergarage onder het nieuwe busstation werden eerder al afgeschoten. Die plannen vond de gemeente 'te duur en ook niet echt nodig'.

Grote verwachte toename treinreizigers

Het Hoofdstation van Groningen is het grootste en drukste treinstation van de provincie. Elke dag stappen er zo'n 33 duizend mensen in of uit de trein. De verwachting is dat dit er in 2030 om en nabij de 44 duizend zijn. Om de toename van het aantal passagiers aan te kunnen, wordt het station uitgebreid.

Zolang de aanbesteding niet definitief is doet ProRail geen uitspraken over de kosten. 'Dat is bedrijfsgevoelige informatie', aldus regiodirecteur Wennekendonk.

Lees ook:

- Toch geen parkeergarage onder nieuw busstation Stad
- Raad Stad positief over nieuw busstation, maar nog niet overtuigd

Deel dit artikel:

Recent nieuws