Treinstation op voormalig Philips-terrein kost miljoenen extra

Wanneer het treinstation in Stadskanaal alsnog op het Mercurius Business Park moet verrijzen, zal dat al snel vijftien tot twintig miljoen euro extra kosten.

Een groep ondernemers in de Kanaalstreek heeft de wens om het treinstation te laten bouwen op het Mercurius Business Park, het voormalig Philips-terrein.

Nu hebben de provincie Groningen, gemeente Stadskanaal en museumspoorlijn STAR afgesproken dat het station bij de STAR-locatie wordt gebouwd.

Miljoenen

Verder doortrekken van het spoor naar het Mercurius Business Park kost minimaal vijftien miljoen euro. Voor het aanleggen van 14,8 kilometer spoor tussen Veendam en de STAR-locatie in Stadskanaal is 67,8 miljoen euro beschikbaar. De provincie legt 62,8 miljoen euro op tafel, het Rijk vijf miljoen euro.

Per kilometer spoor kost de aanleg tussen de vier en vijf miljoen euro, zo heeft de provincie globaal berekend. Wanneer het voormalig Philips-terrein weer in beeld zou komen, moet er zo'n drie kilometer extra spoor worden aangelegd. Kosten? Minimaal vijftien miljoen euro, want de aanleg van kilometers spoor door bewoond gebied zijn niet de goedkoopste kilometers.

Halfuursdienst

Daarnaast is er voor de locatie bij de STAR gekozen, omdat dat gunstig is voor de dienstregeling. Er wordt gebruik gemaakt van een zogeheten halfuursdienst, waarbij er met hetzelfde materieel en dezelfde personeelsleden de rit heen en terug kan worden gemaakt.

Dit kan alleen als het retourtje van Veendam naar Stadskanaal ook binnen een half uur kan worden gereden.

Extra materieel en personeel

Op de locatie Mercurius Business Park wordt de halfuursgrens gepasseerd. Dat betekent dat er twee keer zoveel materieel en personeel nodig is om de lijn te exploiteren.

Het extra benodigde bedrag in de exploitatie kan dan ruwweg worden geschat op drie miljoen euro. Bovendien zou je binnen Stadskanaal dan een passeerspoor moeten maken, omdat treinen elkaar moeten kruisen. Geraamde kosten: drie miljoen euro.

Meest gunstig

Het provinciebestuur heeft daarom besloten dat de STAR-locatie financieel, maar ook qua dienstregeling het meest gunstig is.

'Maar ik sluit niet uit dat in een later stadium er alsnog een treinstation op het Mercurius Business Park gebouwd kan worden', legt gedeputeerde Fleur Gräper uit. 'Die locatie kan een optie zijn wanneer er zekerheid is over het doortrekken van de trein naar Emmen.'

Dat plan staat op de agenda, maar de provincie houdt er rekening mee dat daadwerkelijke realisatie van dat traject nog jaren kan duren.

Lees ook:

Hoogleraar: 'Treinverbinding helpt de economie in de regio enorm'
Knoalsters vrezen windpark als 'uitruil' voor treinverbinding
Stadskanaal blij met komst trein: 'We kunnen de vlag gaan hijsen'

Meer over dit onderwerp:
STADSKANAAL
Deel dit artikel:

Recent nieuws