Aardbevingsvlag blijkt hit: 'Zonde om er niks mee te doen'

Het ontwerp van de aardbevingsvlag die viraal ging
Het ontwerp van de aardbevingsvlag die viraal ging © Mark van Esveld
Hij zag de Groningse vlag, hij zag een seismografische grafiek, en opeens kreeg Mark van Esveld - die wat wilde doen aan de aardbevingsproblematiek in zijn provincie - een idee. Combineer de twee en je hebt een vlag die het hele Groningse aardbevingsverhaal vertelt.
'Daar moet je wat mee doen!', zei z'n vrouw. En dat deed de eigenaar van een restaurant in Beerta. Hij maakte zelf het ontwerp op papier, en liet een bekende die met Photoshop overweg kan een digitaal plaatje van zijn ontwerp maken.

Viraal

Vervolgens zette hij zijn ontwerp op Twitter en Facebook. Dat was vrijdag.
En dat heeft hij geweten. Op Twitter alleen al retweetten meer dan honderd mensen zijn bericht.
'Ongelooflijk wat een positieve reacties dat sindsdien heeft opgeleverd', laat Van Esveld weten. Niet alleen van mensen die het een mooi ontwerp vonden, maar ook van mensen die er graag eentje wilden bestellen.

Zelf een webshopje

Van Esveld zocht daarop meteen contact met een vlaggenproducent. 'Die waren meteen enthousiast en wilden de vlag graag in hun webshop. Maar dat heb ik even afgehouden. Ik ben ondernemer genoeg om dan wel zelf een webshopje te beginnen, haha.'
De aardbevingsvlag van Van Esveld gaat dus binnenkort op de markt komen (het domein werd alvast maar gereserveerd), al heeft hij zelf nog geen stoffen exemplaar in de hand gehad. 'Ik heb er eentje besteld, dus die zal ik een dezer dagen wel krijgen.'
Ik weet nog steeds niet wat een vlag eigenlijk moet kosten. Maar het is zonde er niks mee te doen
Mark van Esveld - Groninger bevingsvlag

Hoeveelheid aan reacties

Overigens liet Van Esveld vrijdag nog weten dat hij niets aan zijn vlag zou willen verdienen, maar de hoeveelheid aan reacties heeft er voor gezorgd dat hij zijn standpunt enigszins heeft bijgesteld. Er zijn binnenkort zelfs telefoonhoesjes en stickers met het ontwerp te bestellen.
'Nu er zóveel vraag naar is', zegt Van Esveld, 'is het zonde om daar helemaal niks mee te doen. Al weet ik nog helemaal niks van de marges die er op zo'n vlag zitten. Ik weet nog steeds niet wat een vlag eigenlijk moet kosten.'

Goede doel

Dat er per verkochte vlag iets naar het goede doel moet, staat nog wel steeds recht overeind. Van Esveld: 'Al weet ik niet hoe we dat precies gaan aanpakken. Ik heb een idee over een fiets en/of wandeltocht langs allerlei monumenten, dus dan zou het Groningen-promotie in wat bredere zin moeten worden. Maar dat staat nog in de kinderschoenen.'