Goedkope treinkaartjes leiden tot lagere klanttevredenheid

Goedkope treinkaartjes zorgen er indirect voor dat reizigers minder tevreden zijn. Dat constateren onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij onderzochten welke maatregelen werken om meer mensen met de trein te laten reizen.

Regelmatig verkopen bijvoorbeeld Etos of Kruidvat goedkope treinkaartjes. Die zorgen ervoor dat meer mensen met de trein reizen. Maar ze zorgen er ook voor dat de klanttevredenheid omlaag gaat, stellen de onderzoekers.

Lagere tevredenheid

De lagere tevredenheid komt doordat reizigers in drukke treinen belanden. Om ervoor te zorgen dat meer treinreizigers zijn die bovendien tevreden zijn, vereist dat volgens de onderzoekers 'eerst extra investeringen in de vervoerscapaciteit'.

Uit het RUG-onderzoek blijkt verder dat goedkope treinkaartjes veel beter werken om mensen de trein in te krijgen, dan reclame. Maar het zorgt er niet voor dat mensen structureel vaker met de trein gaan of een abonnement nemen.

Meer over dit onderwerp:
GRONINGEN
Deel dit artikel:

Recent nieuws