Instellingen

Megaklus: 146 bussen van Qbuzz ondergaan metamorfose

Eén van de nieuwe bussen waarmee Qbuzz gaat rijden.
Eén van de nieuwe bussen waarmee Qbuzz gaat rijden. © Steven Radersma/RTV Noord
De nieuwe in- en uitcheckpoortjes van Qbuzz.
De nieuwe in- en uitcheckpoortjes van Qbuzz. © Steven Radersma/RTV Noord
De usb-oplaadpoortjes in de nieuwe bussen van Qbuzz.
De usb-oplaadpoortjes in de nieuwe bussen van Qbuzz. © Steven Radersma/RTV Noord
De streekbussen van Qbuzz ondergaan een metamorfose. De komende tijd verwisselen 146 bussen hun bordeauxrode kleur voor grijs. Ook in de bussen verandert er veel.
Zo komen er nieuwe lezers voor het in- en uitchecken, zijn er meer en grotere schermen waarop reizigers informatie kunnen aflezen en zijn de bussen uitgerust met wifi én een groot aantal usb-poorten voor het opladen van mobiele apparatuur. 
De chauffeurs krijgen de beschikking over een systeem met één beeldscherm waarmee ze sneller kunnen werken. 
 

'Monsterklus'

'Het is een monsterklus', zegt projectleider Erik Huisman in de grote hal van Qbuzz aan de Bornholmstraat in Groningen. 'Het karwei moet binnen zes weken worden geklaard. Om dat voor elkaar te krijgen, lopen er hier met elkaar tachtig mensen rond.'
In de nieuwe bussen komen grotere informatieschermen (Foto: Steven Radersma/RTV Noord)

Concessie

De gedaanteverwisseling heeft te maken met de nieuwe concessie die Qbuzz vorig jaar in de wacht sleepte. De vervoerder mag tot eind 2029 het busvervoer in Groningen en Drenthe verzorgen.
Die concessie werd verleend door het OV-bureau Groningen Drenthe, waarin beide provincies en de gemeente Groningen vertegenwoordigd zijn. Qbuzz kreeg de concessie mede omdat het deze vergaande verbeteringen wilde doorvoeren. 

Toekomst

De kans is groot dat het niet bij de genoemde veranderingen blijft. Het gaat namelijk om een zogeheten 'ademende' concessie, wat inhoudt dat er in de loop van de tijd nog aanpassingen - zoals bijvoorbeeld nieuwe vormen van openbaar vervoer - kunnen worden toegevoegd.
Die bepaling is opgenomen omdat het niet mogelijk is om op dit moment alle ontwikkelingen van de komende tien jaar te overzien.