Onderzoekers RUG zetten stap in mogelijke ontwikkeling kankermedicijn

Dirk Slootboom
Dirk Slootboom © Rijksuniversiteit Groningen
Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen hebben een ontdekking gedaan waarmee mogelijk een hele nieuwe generatie kankermedicijnen kan worden ontwikkeld.
Ze hebben de structuur ontrafeld van een stof die het kankercellen mogelijk maakt om het eiwit glutamine op te nemen. Kankercellen hebben veel glutamine nodig.
'Als we eenmaal begrijpen hoe ze het opnemen, kunnen we misschien ook medicijnen ontwikkelen om het tegen te houden', zegt onderzoeker Dirk Slotboom van de RUG.

Snel groeiende cellen

'Kankercellen zijn snel groeiende cellen. En die hebben meer voedingsstoffen nodig dan langzaam groeiende cellen. Wij proberen te begrijpen hoe ze die stoffen binnenkrijgen.'

Hoe werkt het?

'Je kunt de opname van voedingsstoffen door kankercellen vergelijken met een draaideur in een winkel', legt Slotboom uit.
'Een normale winkel heeft één of twee van die draaideuren. Daarmee krijg je maximaal een bepaalde hoeveelheid binnen. Kankercellen hebben heel erg veel van die draaideuren, dus daar kunnen heel veel voedingsstoffen tegelijk mee binnenkomen.'

Gezonde cellen

'Wij hebben in kaart gebracht hoe die draaideuren er precies uitzien. Als je dat eenmaal weet, kan je ook methodes ontwikkelen om die draaideuren tegen te houden. Wij willen graag dat de kankercellen de glutamine wat minder makkelijk opnemen, maar we willen natuurlijk niet dat ook de gezonde cellen het niet meer binnenkrijgen. Dat zou heel slecht zijn.'

Nog geen medicijn

De ontdekking betekent niet dat er nu ook snel een werkend medicijn is.
'Wij zoeken uit hoe dingen werken, we zijn fundamentele wetenschappers. Het is een heel lang proces voordat er echt een medicijn is. Dat doen wij niet zelf. Dat kunnen we niet eens.
Uiteindelijk kan ook nog blijken dat deze draaideur niet de meest geschikte is.'