Arriva-treinen omgebouwd: 'Hoelang het duurt is niet te zeggen'
Het ombouwen van de rode Arriva-treinen die door onze provincie rijden is begonnen. De treinen krijgen een renovatiebeurt. Bij een deel van de treinen gebeurt dat in Polen, voor een ander deel in Nederland.
De treinen die nu al in Groningen en Friesland rijden worden lichtblauw. Ook krijgen ze batterijpakketten. Die zorgen ervoor dat de motoren op de eindstations uit kunnen. Ze rijden ook na de renovatie op diesel, net zoals ze nu al doen.
Maart
Het eerste treinstel dat wordt omgebouwd is in maart uit de dienstregeling gehaald en naar Polen gebracht. Die ombouw is volgens een woordvoerder nog niet voltooid.
Nieuwe treinen
Behalve de 51 huidige treinen komen er ook achttien nieuwe treinen in het noorden te rijden. Die 'stromen in' vanaf eind 2020, zegt de woordvoerder.
De achttien nieuwe treinen rijden op biodiesel. Ook krijgen ze een pantograaf. Mocht (een deel van) het Noord-Nederlandse spoornet bovenleidingen krijgen, dan kunnen die treinen daardoor op stroom rijden.
Treinen uit Achterhoek
Deze maand komen daarnaast twee treinen die nu nog dienstdoen in de Achterhoek richting het noorden. Die treinen moeten twee treinstellen die door ongelukken onbruikbaar zijn geraakt, vervangen.
De ongelukken vonden plaats bij Winsum (november 2016) en Leeuwarden (januari 2019). Beide treinstellen worden nog altijd gerepareerd.
De Gelderse treinen (Foto: Rob Dammers/Flickr - CC BY 2.0)
Geen toilet
De Gelderse treinen lijken van de buitenkant op de Groningse treinen, maar hebben geen toilet. Dat is volgens Arriva geen probleem voor de opdrachtgever, die de aanwezigheid van toiletten overigens wel als voorwaarde stelt in de eisen voor het treinvervoer.
De Achterhoekse treinen rijden volgens Arriva straks op het traject tussen Leeuwarden en Harlingen Haven, en ook tussen Leeuwarden en Stavoren. De provinciegrens met Groningen wordt niet overgestoken.