'Eemshaven moet zorgen voor een goed contract'

De Eemshaven.
De Eemshaven. © Anjo de Haan/ANP
De Eemshaven moet zorgen dat ze een goed contract afsluiten met het Schotse bedrijf TEC-Farragon voor de veerdienst naar Rosyth, bij Edinburgh in Schotland.
Dat zegt econoom en Brexit-specialist aan de Rijksuniversiteit, Bart Los. 'Ik was verrast toen ik het hoorde. Vele Britse bedrijven weten nog niet wat er gebeurt na de Brexit op 31 oktober.'

Bang

Toch vindt hij het een logische stap. 'Iedereen is bang voor de vertragingen bij Dover en Calais straks.' Maar volgens Los is daar niet alles mee gezegd. 'Als Dover en Calais uiteindelijk snel de vertraging hebben opgelost, keren de veerdiensten misschien wel terug.'
Voor de Groningse economie ziet Los niet direct een positief effect. 'Het is leuk om Schotse producten via hier naar Duitsland te vervoeren, maar andersom is anders. Schotland is maar een kleine markt.'

Houdbaar?

De toekomst moet uitwijzen of de veerdienst houdbaar is. 'Als meer rederijen zich melden voor meerdere bestemmingen, dan kan het werken als een sneeuwbaleffect. Dan gaat het zeker effect hebben op de Groningse economie.'