Meer treinen tussen Groningen en Zwolle? Dan eerst meer stroom

Het NS-hoofdnet heeft zijn plafond bereikt. Als NS en andere vervoerders de komende jaren meer of langere treinen met bovenleiding willen laten rijden, zal de stroomcapaciteit omhoog moeten. Dat geldt ook voor het traject Groningen-Assen.

Deze waarschuwing komt van ProRail. Volgens de spoorbeheerder moeten de huidige transformatoren bij de geëlektrificeerde baanvakken worden vervangen door grotere exemplaren of er moeten meer worden bijgeplaatst. Het gaat om ruim zestig knelpunten.

Hetzelfde geldt voor de stroomkabels langs het spoor. Ook deze zullen moeten worden vervangen.

3000 volt

Met deze maatregelen wil ProRail het stroomprobleem in één klap oplossen. Door de bovenleidingspanning op het spoornet op te schroeven van 1500 naar 3000 volt, kunnen treinen sneller optrekken en dus tijdwinst boeken. Bovendien kan de snelheid omhoog tot 200 kilometer per uur. Daardoor kunnen er dus ook meer en langere treinen worden ingezet.

Meer over dit onderwerp:
hoofdstationgroningen GRONINGEN
Deel dit artikel:

Recent nieuws