'Hopelijk levert de beoogde veerdienst ecotoerisme op'

Het idee dat er mogelijk een veerboot gaat varen tussen Schotland en de Eemshaven, zorgt niet alleen voor enthousiasme onder bedrijven en toeristen. Ook bij het Programma Rijke Waddenzee worden ze warm van het nieuws.

Zo warm zelfs, dat secretaris Lianne Huzen de beoogde veerdienst al vergelijkt met de Zijderoute, de eeuwenoude handelsroute door Centraal-Azië.

Ecotoerisme

In haar blog schrijft ze dat ze hoopt dat de vaarroute, net als de Zijderoute, meer wordt dan een heen-en-weer varende 'whiskey-ferry'. Ze denkt aan een handelsroute waarlangs behalve goederen 'ook opvattingen, ideeën en dromen zich kunnen verspreiden'.

Huzen: 'De vertrek- en aankomstplaats staan beiden op de UNESCO-werelderfgoedlijst. Ik hoop dat het dierenrijk in Schotland en de Waddenzee ecotoerisme oplevert. En dat de vervoersketen in z'n geheel duurzamer wordt.'

Duurzame brainstormsessie

Programma Rijke Waddenzee is een netwerkorganisatie die overheden, natuurorganisaties en gebruikers met elkaar verbindt. 'We hebben twee doelen: werken aan een duurzame waddeneconomie én natuurhertstel en -ontwikkeling.'

'De actie van de Schotten is wel een heel mooie in tijden van de Brexit-crisis. En deze plotselinge verbinding met Schotland is goed voor de Eemshaven. Het doel van mijn blog is uitdagen. Ik wil mensen oproepen hierover na te denken. Een duurzame brainstormsessie, ja, dat is wel een goede samenvatting.'

Lees ook:

- EBG: Veerdienst zorgt voor veel werkgelegenheid
- 'Als die veerboot er komt, overwegen wij een vestiging in de Eemshaven'
- Hoe levensvatbaar is de Schotse whisky-ferry?

Meer over dit onderwerp:
EEMSHAVEN
Deel dit artikel:

Recent nieuws