Leefbaar Tynaarlo en Fietsersbond willen aanpak 'gevaarlijk fietspad' na botsing tussen fietsers

Op de Madijk botsen donderdag twee groepen fietsers op elkaar
Op de Madijk botsen donderdag twee groepen fietsers op elkaar © ProNews
Als het aan Leefbaar Tynaarlo en de Fietsersbond Groningen ligt, wordt het fietspad langs de Madijk bij Eelderwolde aangepakt. Aanleiding is het ongeluk dat daar donderdagavond gebeurde.
Een groep wielrenners botste daar op een aantal fietsende kinderen. Twee wielrenners raakten gewond en werden naar het ziekenhuis gebracht.

Gevaarlijk fietspad

'Het is een gevaarlijk fietspad omdat het langgerekt is en niet zo breed', zegt Casper Kloos van Leefbaar Tynaarlo. 'Tegenwoordig hebben we van die snelle fietsen... En wielrenners kunnen er ook wat van.'

'Gevaarlijke toestanden'

Volgens Kloos fietsen er veel kinderen op die weg. 'Er zijn kinderen die naar of van sporten komen, zoals gisteren. Dan levert dat soms gevaarlijke toestanden op. Er zijn ook wel vaker ongelukken gebeurd', aldus Kloos.

Geen voorstel

De fractievoorzitter van Leefbaar Tynaarlo heeft een brief gestuurd naar de gemeenteraad en het college.
'Ik wil dat we ter plekke gaan kijken wat we hieraan kunnen doen.' Een concreet voorstel voor een oplossing heeft Kloos niet. 'Misschien kun je de gevaarlijke toestand weghalen met een makkelijk middel of met een verbod.'

Hufterig gedrag

Volgens Kloos zie je op de fietspaden in zijn gemeente geregeld hufterig gedrag.
'Bijvoorbeeld van een groep wielrenners zonder fietsbel. En dan krijg je een dikke vinger als je niet snel opzij gaat. Op zo'n smalle weg kun je dat niet hebben.'

Bezuinigd op de breedte

De Fietsersbond Groningen sluit zich aan bij de kritiek van Leefbaar Tynaarlo. Voorzitter Wim Borghols kent de Madijk op zijn duimpje.
'Het is qua aanleg en materiaal een heel mooi fietspad, er is alleen bezuinigd op de breedte. Je hebt er bovendien niet alleen fietsers en wielrenners, maar er wordt ook veel gewandeld. Zeker nu de nieuwe wijk Ter Borch daar ligt. Daar is het fietspad niet op berekend.'
Volgens Borghols was het slimmer geweest om het fietspad al bij de aanleg, zo'n tien jaar geleden, een meter breder te maken. 'Als ze dat nu willen doen, gaat dat veel meer geld kosten.'