'Stikstofwet heeft geen gevolgen voor Groningen Airport Eelde'

© Jos Schuurman/FPS
Groningen Airport Eelde beschikt wel degelijk over een natuurbeschermingsvergunning. Bovendien heeft de stikstofzaak geen gevolgen voor het vliegveld. Dat stelt de luchthaven zelf.
Maandag zei milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB) tegenover EenVandaag dat Groningen Airport Eelde niet zo'n vergunning zou hebben. Ook bij de luchthavens van Rotterdam, Eindhoven, Lelystad en Maastricht mist die, constateerde MOB.
Een natuurbeschermingsvergunning is nodig vanwege de stikstofuitstoot van het vliegverkeer, die schadelijk is voor de natuur. 

'Meegenomen bij baanverlenging'

Groningen Airport Eelde stelt nu dat tijdens de procedure voor een nieuwe gebruiksvergunning, waarmee ook de baanverlenging werd goedgekeurd, alle benodigde vergunningen zijn aangevraagd en verleend.
De provincies Groningen en Drenthe gaven de luchthaven in december 2009 een natuurbeschermingsvergunning.
'Destijds is rekening gehouden met de geplande baanverlenging. Hierbij is onder andere gekeken naar de toename van het aantal vliegbewegingen en de mogelijke effecten op de Natura 2000-gebieden, zoals het Zuidlaardermeer en de Drentsche Aa', aldus Groningen Airport Eelde.

Stikstofuitstoot ook onderzocht

Volgens de luchthaven is in de achterliggende onderzoeksrapporten destijds ook de stikstofdepositie onderzocht.
De uitspraak die de Raad van State heeft gedaan in de stikstofzaak tegen de Nederlandse overheid heeft daarom geen gevolgen voor Groningen Airport Eelde, denkt de luchthaven.
Volgens MOB zou het aantal vluchten op 'Eelde' omlaag moeten naar het niveau van 2004. Dat zou betekenen dat het aantal starts en landingen terug zou moeten van ruim 4.400 naar 1.900 per jaar.