ProRail gaat verder met testen automatisch bestuurbare trein
Spoorbeheerder ProRail gaat binnenkort verder met het testen van een automatisch bestuurbare trein. Dat gebeurt op het traject tussen Groningen en Buitenpost.
Eerder dit jaar werd hiermee al succesvol geëxperimenteerd tussen Groningen en Zuidhorn. De testtrein - een normale trein van Arriva - reed toen 's nachts. Er waren geen passagiers aan boord. Wel zat er een machinist 'op de bok', maar zijn taken werden door een nieuw besturingssysteem overgenomen.
Nauwkeurigheid en energieverbruik
Bij de nieuwe proeven wordt gekeken wat de invloed is van automatische treinbesturing op de nauwkeurigheid van de aankomsttijden, het stoppen en het energieverbruik.
Ook in dit geval is er nog steeds een machinist in de cabine, maar die grijpt alleen in als dat nodig is.
Test met passagiers volgt mogelijk
Als deze tweede fase ook goed verloopt, volgt een test met een 'zelfrijdende trein' met passagiers aan boord.
ProRail verwacht meerdere voordelen van automatische treinbesturing. Naast efficiënter gebruik van het spoor - meer treinen op een traject - zijn dat energiebesparing door gelijkmatigere snelheden en een grotere nauwkeurigheid.