Groningse politiek maant minister in open brief tot snel vervangen Paddepoelsterbrug

De Paddepoelsterbrug na de aanvaring in september 2018
De Paddepoelsterbrug na de aanvaring in september 2018 © De Vries Media
De Paddepoelsterbrug over het Van Starkenborghkanaal in Stad moet snel worden vervangen. Dat schrijven alle politieke partijen uit Groningen gezamenlijk in een open brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.
Een unieke oproep, want ondertekend door alle fracties in de Provinciale Staten en de gemeenteraden van Groningen, Het Hogeland en Westerkwartier. De politici schrijven: 'Het staat als een paal boven water dat er een brug terug moet komen op de plek van de kapot gevaren brug.'

2021

Eind september zei Van Nieuwenhuizen nog dat het zeker nog een aantal jaren zou duren voor er een nieuwe Paddepoelsterbrug komt. De minister zei toen ook dat een tijdelijke fiets- en voetgangersbrug niet op de oude locatie van de Paddepoelsterbrug komt.
De Paddepoelsterbrug werd een jaar geleden kapot gevaren door een schip. Rijkswaterstaat gaat eind 2021 de eerste schetsen op papier zetten voor een nieuwe permanente brug.
Nu slaan de partijen dus de handen ineen en manen de minister tot daadkracht. In de brief wijst de Groningse politiek onder meer op het cultuur-historische-, ecologische- en economische belang van de brug voor de regio.

Lees hier de volledige brief:

Geachte minister van Nieuwenhuizen,

Onlangs bezocht u Groningen. U verleende een subsidie waarmee de wijk Paddepoel in nauw overleg met bewoners beter aangepast zal worden aan het veranderende klimaat. U bezocht ook het Global Centre on Adaptation van de Verenigde Naties dat gevestigd is op Zernike Campus Groningen. Dank voor uw komst en voor uw steun aan de klimaatadaptatie van Paddepoel.

Het was echter nog mooier geweest als u tijdens uw bezoek aan Groningen een klein eindje verderop was gaan kijken, naar de plek waar tot ruim een jaar geleden de Paddepoelsterbrug lag. Op 26 september 2018 werd die geramd door een schip en raakte ontwricht. Hoewel reparatie voor de hand leek te liggen kwam de brug niet terug. Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder en omwonenden, dagelijkse gebruikers en recreanten op fiets en te voet wachten nog altijd op duidelijkheid over de terugkeer van een brug.

Voor ons, volksvertegenwoordigers van alle partijen in de provincie Groningen en uit de gemeentes Groningen, Het Hogeland en Westerkwartier staat als een paal boven water dat er een brug terug moet komen op de plek van de kapot gevaren brug. Een brug die goed geschikt is voor fietsers en voetgangers, die op die plek tot afgelopen jaar sinds het graven van het van Starkenborghkanaal in de jaren dertig van de vorige eeuw verzekerd waren van een vaste verbinding.

Want de Paddepoelsterbrug is onderdeel van een eeuwen - zo niet milleniaoude route vanaf de Hondsrug naar het nog niet zo lang geleden tot Nationaal Landschap verheven Middag-Humsterland. De route is cultuur-historisch van grote waarde voor het landschap en is sinds mensenheugenis van groot belang als verbinding tussen stad en ommeland. Maar niet alleen dat. De route langs de Paddepoelsterweg is nog altijd een zeer gewenste verbinding tussen de dorpen in de gemeenten Westerkwartier en het Hogeland en de gemeente Groningen. Voor recreanten uit de stad Groningen om het ommeland in te fietsen of te wandelen - bijvoorbeeld uit de wijk Paddepoel die u bezocht - en ook voor de Pieterpadwandelaars vanuit de hele wereld. Voor forensen uit de omliggende dorpen naar hun werk in de stad Groningen, met name ook op het Zerniketerrein, waar u zelf zag welke grote en belangrijke ontwikkelingen daar plaatsvinden. De brug is ook voor ondernemers met hun café's, restaurants, B&B's en campings van levensbelang. Dagelijks gebruikten tot wel 800 mensen per dag de Paddepoelsterbrug. Dagelijks moeten deze mensen tot wel 25 minuten langer omfietsen vanwege het verdwijnen van de brug. Veel daarvan zijn schoolgaande kinderen, die nu langs andere, onveiligere wegen naar school moeten fietsen of gedwongen zijn de fiets thuis te laten.

Kortom: De Paddepoelsterbrug is van groot belang om de leefbaarheid van zowel de stedelijke als de dorps- en plattelandsomgeving op voldoende niveau te houden.

Wij vragen u duidelijkheid te verschaffen aan de omwonenden, die buitengewoon getroffen zijn doordat de brug kapot werd gevaren. Wij vragen u duidelijkheid over de komst van een tijdelijke verbinding. Wij vragen u duidelijkheid voor wandelaars en fietsers. Wij vragen u duidelijkheid voor forensen en recreanten en het toerisme in de regio. Hoewel we zien dat u in antwoord op kamervragen recent al meer informatie gaf over de toekomst van een vaste verbinding, zijn veel van onze zorgen nog niet weggenomen.

Minister, wij vragen u daarom: Herstel deze eeuwenoude route en spreek onomwonden uit dat er een brug terugkomt op de plek van de oude Paddepoelsterbrug. Verlies daarbij de zorgvuldige inpassing in dit ecologisch en cultuur-historisch waardevolle gebied niet uit het oog. Reserveer voldoende geld om een brug te laten terugbouwen die goed bruikbaar is voor fietsers en voetgangers en neemt u alstublieft maatregelen voor het versnellen van de planvorming en het bouwen van die brug. De omwonenden en de gebruikers van de Paddepoelsterbrug wachten al te lang.

Heel graag maken wij dan snel na herstel van de verbinding met u de fietstocht van Groningen naar Garnwerd om u te laten zien hoe prachtig stad en ommeland elkaar weer kunnen ontmoeten bij een nieuwe Paddepoelsterbrug!

Hoogachtend,

[Ondertekend namens alle fracties in de Provinciale Staten van Groningen en de gemeenteraden van Groningen, Het Hogeland en Westerkwartier]