Deze trein van een kilometer lang vernieuwt het spoor

De werktrein
De werktrein © Nico Swart/RTV Noord
In hartje Uithuizermeeden staat een gevaarte van één kilometer lang: een werktrein, die het spoor vernieuwt en vervangt.
'We moeten nogal wat overwegen afsluiten, daardoor is de hinder voor de omgeving groot', zegt Robert van Ekelen van het spoorbedrijf.

Anderhalve kilometer per dag

De werktrein van de firma Swietelsky wordt in heel Europa ingezet en kan anderhalve kilometer spoor per dag vervangen. Op het traject Sauwerd-Roodeschool wordt op verschillende plekken in totaal zeven kilometer spoor vervangen door de trein.
'De trein graaft oude ballast uit, zeeft die en alles wat goed is gooit hij terug. Hij vernieuwt ook de dwarsliggers en de spoorstaven. Er lopen wel wat mensen omheen, maar hij doet het in principe zelf', legt Van Ekelen uit.

Zo werkt de trein:

ProRail

Spullen die niet meer gebruikt worden, worden 'gebunkerd' in wagons. 'Als ze vol zijn, rijden ze naar een depot, waar ze geleegd worden. Daarna gaan ze weer terug, zodat de trein kan blijven bewegen.'
ProRail heeft bepaald dat het spoor aan vernieuwing toe was. 'Dan krijgen wij de opdracht.'
De werkzaamheden duren nog tot en met zondag. Tussen Groningen en Sauwerd rijden gewoon treinen. Tussen Groningen en Roodeschool/Eemshaven zet Arriva snelbussen in.