'De beursvloer is een aanvulling op het online zakendoen'

Michel Elzinga, organisator van de Promotiedagen (archief)
Michel Elzinga, organisator van de Promotiedagen (archief) © Loek Mulder/RTV Noord
Meer dan zeshonderd bedrijven laten zich dinsdag en woensdag van hun beste kant zien tijdens de Promotiedagen in MartiniPlaza in Groningen. Of de beurs in dit online tijdperk nog een meerwaarde biedt?
'Zeker', vindt organisator Michel Elzinga. 'Je zou het juist goed als een aanvulling kunnen zien.'
'Vroeger was je veel meer tijd kwijt om de contacten met je klanten te onderhouden en je producten te showen. Dat doe je nu online. Maar de mens is een sociaal dier. Wanneer spreek je elkaar nou en doe je nieuwe ideeën op? Daar zijn wij voor.'

Duizenden bezoekers

Daags voordat naar verwachting 25.000 bezoekers de beursvloer platlopen, is Elzinga nog druk doende alle standhouders op weg te helpen. Net als de vorige 15 jaar dat hij de beurs organiseerde.
'Het is elke keer weer speciaal. We zijn er met zes mensen meer dan een half jaar mee bezig.'

Thema's en kennis delen

Door de jaren heen heeft hij de beurs zien evolueren. Aan het soort bedrijven dat een stand huurt, is niet zo gek veel veranderd, de manier van presenteren des te meer.
'Vroeger was de beurs heel anders van opzet en nam iedereen al zijn spulletjes mee om te laten zien. Nu is het veel thematischer ingedeeld. Er wordt ook veel meer aan kennisuitwisseling gedaan. Dat zijn allemaal nieuwe elementen in de loop der tijd.'

Export en de FC

De rek op de beursvloer is er nog niet uit, aldus Elzinga. 'We hebben dit jaar vier nieuwe themapleinen met elk hun eigen theatertjes en bijeenkomsten.' In totaal biedt MartiniPlaza de komende twee dagen 25 pleinen met elk hun eigen thema, zoals 'Export', 'Campus' en 'FC Groningen'. Ook een aantal Groninger gemeenten hebben hun eigen plek op de beurs.
Het volledige beursprogramma is te vinden op de site van de Promotiedagen.