BOVAG: 'Sloopregeling heeft groter effect op uitstoot dan maximum snelheid'

© Pixabay
Als het aan de BOVAG ligt, dan komt het kabinet zo snel mogelijk met een 'sloopregeling'. Dat houdt in dat mensen een premie krijgen wanneer ze hun oude diesel inruilen voor een moderne auto.
'Een dergelijke maatregel zou van een veel grote invloed zijn op de uitstoot van stikstof dan het terugbrengen van de maximum snelheid', zegt Tom Huyskens van de brancheorganisatie.

Marginaal

'We hebben al eens eerder uitgerekend', zegt Huyskens, 'dat het effect van het reduceren van de maximale snelheid op de neerslag van stikstof marginaal is. Tot cijfers achter de komma. Wij kwamen zelf tot nóg minder dan 0,3%.'
Maar dat is wel genoeg om de woningbouw weer aan de gang te krijgen. Huyskens: 'Dat hebben wij ook van het kabinet vernomen, dus in die zin rechtvaardigt dat misschien het besluit.'
Maar, tekent hij daar bij aan: 'Je moet je wel afvragen hoeveel automobilisten nou daadwerkelijk 130 km/u rijden. De app Flitsmeister heeft eens becijferd dat slechts 5 à 6 procent van de automobilisten de snelheid van 130 km/u ook daadwerkelijk aantikt. Lang niet iedereen trapt het gaspedaal zo ver in.'

Omslagpunt

Veel mensen hanteren bij de aanschaf van ofwel een benzine- dan wel een dieselauto vaak een omslagpunt van 30.000 kilometer per jaar. Hebben de jongste maatregelen daarop effect?
Nauwelijks, verwacht Huyskens. 'Omdat het verbruik voor zowel diesels als benzineauto's evenredig afneemt. Het gegoochel met cijfers wat betreft dat omslagpunt is sowieso voor iedereen een persoonlijke afweging. Particulieren kopen misschien eerder een tweedehands, dus je bent al gauw aan het appels met peren vergelijken.'
De provincie Groningen kent 80.000 dieselbezitters. Wat gaan de jongste maatregelen voor hen betekenen?

Extra toeslag

Huyskens: 'Als je een dieselauto hebt, waarop geen standaard roetfilter zit, moet je er rekening mee houden dat je een extra toeslag op de wegenbelasting moet gaan betalen, bovenóp de toeslag die je als dieselrijder al moet betalen. In Nederland loont een diesel dus eigenlijk alleen maar als je heel veel kilometers maakt.'
En hoe zit het met de bezitters van de allernieuwste diesels? 'Die stoten bijna geen stikstof meer uit', zegt Huyskens. 'Er zijn zelfs modellen die aan alle richtlijnen voldoen, en die helemaal geen stikstof meer uitstoten, en heel laag in de CO2 zitten.'

Sloopregeling

Omdat veel mensen zich geen moderne diesel kunnen veroorloven, pleit de BOVAG voor een zogenoemde 'sloopregeling'.
Huyskens: 'Daarbij zouden mensen een premie krijgen als ze hun oude diesel inruilen voor een nieuwere. Dat effect zal namelijk veel groter zijn op de stikstofuitstoot.'