Die vraag wordt met de nieuwe kabinetsplannen een stuk relevanter. Wij hebben vandaag de proef op de som genomen. De winnaar: de Nederlandse route.
Opzet
Twee verslaggevers van RTV Noord reden vandaag van onze Grote Markt naar het Vrijthof in Maastricht. De één nam de Nederlandse route, de ander reedt via de Duitse Autobahn. Meer kilometers dus, maar wel in een hoger tempo.
Kijk hiernoder de livestream terug.
Wat cijfers
De route via Nederland is 338 kilometer en je zou er, met de huidige snelheid van maximaal 130 km/uur, onder optimale omstandigheden ongeveer 3:27 uur over doen. Voor alle duidelijkheid: vandaag reden we 100 km/u op de Nederlandse wegen.
De Duitse route is 400 kilometer lang en daar zou je gemiddeld 3:47 uur over doen. In beide gevallen houden we dan dus geen rekening met files of wegwerkzaamheden.
Spelregels
Bij deze steekproef waren overigens wel enkele spelregels.
Zo moesten beide rijders na twee uur verplicht een kwartier stoppen en mocht er op de Duitse route niet harder gereden worden dan 140 km/uur. Te hard broez'n is ook niet veilig immers. En we hanteren de maximumsnelheid op het traject. Is dat ter plekke 80? Dan rijden we dat ook.
Steekproef
Het is uiteraard geen wetenschappelijk onderzoek dat we doen. Daarvoor zou je de route in januari tientallen keren moeten rijden, op verschillende tijdstippen.
Het is bedoeld als steekproef die ons wellicht wat nieuwe inzichten kan opleveren.