Provincies starten onderzoek naar Top Dutch-campagne

© TopDutch
De drie noordelijke provincies hebben adviesbureau Berenschot de opdracht gegeven om de Top Dutch-campagne te onderzoeken. Dat is de reactie van het provinciebestuur in reactie op vragen van de Partij voor het Noorden, Forum voor Democratie en de PVV.
Statenlid Leendert van der Laan zette al eerder zijn vraagtekens bij de Top Dutch-campagne en stelde meerdere keren schriftelijke vragen aan het provinciebestuur.
Gedeputeerde Mirjam Wulfse (VVD) zegt dat het vooral een onderzoek is naar de waarde van de Top Dutch-campagne.

Tesla naar Noorden

'De periode van aanbesteding en opdracht is bijna voorbij', zegt Wulfse. 'We willen nu kijken wat de campagne heeft bereikt.'
De TopDutch-campagne werd in 2017 opgetuigd door ondernemers Gerard de Boer en Stef van der Ziel met als doel om autofabrikant Tesla naar Noord-Nederland te halen. De ondernemers Niels Palmers uit Emmen en de Friese internetpartij Tres waren ondertussen ook aangehaakt om Top Dutch uit te rollen.

Effectiviteit campagne

De provincies Groningen, Friesland en Drenthe maakten gezamenlijk 1,2 miljoen vrij voor de campagne, maar door onderlinge onenigheid haakten Van Der Ziel, Palmers en Tres af.
Wulfse zegt dat de onenigheid in het campagneteam geen rol speelt in het onderzoek. 'Het is een evaluatie van de drie provincies, vooral naar de effectiviteit van de campagne.' Berenschot, dat een bureau is dat onder meer integriteitsonderzoeken doet, moet het liefst zo snel mogelijk met resultaat komen, zegt Wulfse.
'Ook de integriteit speelt geen rol in de evaluatie. Het moet dieper gaan, het gaat ons om het internationaal profileren van de regio. Dat willen we onderzoeken.'