Onderzoeksraad: MSC Zoe verloor op twee plekken containers (update)

Drie containers afkomstig van vrachtschip MSC Zoe drijven in zee.
Drie containers afkomstig van vrachtschip MSC Zoe drijven in zee. © EPA
De containers die de MSC Zoe begin dit jaar boven de Waddeneilanden verloor, zijn op twee verschillende plekken overboord geslagen. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een tussentijdse rapportage over de containerramp.
De eerste plek was ten noorden van de Nederlandse Wadden. Waar precies, is nog onduidelijk. Wel staat vast dat de bemanning op 1 januari, 23.00 uur ontdekt dat er containers overboord zijn gegaan. Dat blijken er 297 te zijn. Enkele uren later, om 1.34 uur, verliest de Zoe boven Borkum nog eens 45 containers.
De locaties waar MSC Zoe containers verloor (Onderzoeksraad voor Veligheid/Bewerkt door RTV Noord)
Er zijn dus 342 containers in zee beland. Maar er raakten ook containers beschadigd, die wel op het dek bleven staan. In totaal gaat het om ruim duizend - 1047 om precies te zijn - beschadigde en overboord geslagen containers, concludeert de onderzoeksraad.

Schommelend schip

De MSC Zoe vervoerde 8062 containers. Het schip was onderweg van de Portugese stad Sines naar Bremerhaven. Ter hoogte van de Nederlandse Waddeneilanden kreeg de bemanning te maken met stormachtig weer. De windkracht was tussen 8 en 10 Beaufort. Het schip begon te 'rollen', waardoor de lading instabiel werd.
Nadat het bij Borkum voor de tweede keer misging, besloot de kapitein de koers aan te passen, om de schommelende bewegingen van het schip te beperken. Bovendien werd de snelheid verlaagd naar zes knopen, ongeveer 11 kilometer per uur.
Verplichte rapportage
Europese voorschriften zijn de reden voor deze tussentijdse rapportage van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Dit verslag is verplicht omdat het onderzoek naar de containerramp langer dan een jaar gaat duren.

Oorzaak nog onduidelijk

De precieze toedracht van de containerramp moet nog worden achterhaald. De Onderzoeksraad voor Veiligheid concentreert zich op de route die de MSC Zoe heeft afgelegd. Daarbij is de hulp ingeschakeld van experts van Deltares en MARIN. Zij moeten een antwoord geven op de vraag wat de invloed is geweest van de combinatie van zwaar weer en de (ondiepe) vaargeul.
De Duitse Bundesstelle für Seeunfalluntersuchung (BSU) richt zich op het 'gedrag' van het schip. Wetenschappers van de universiteit van Hamburg proberen te achterhalen hoe het schip precies op de golven lag, toen de lading begon te schuiven.
Omdat het schip vaart onder de vlag van Panama, zijn ook de Panamese autoriteiten bij het onderzoek betrokken. Zij doen onderzoek naar wat zich precies aan boord van de Zoe heeft afgespeeld.

De containerramp met de MSC Zoe

In de nacht van 1 op 2 januari dit jaar verloor het containerschip MSC Zoe 342 containers, toen het boven de Waddeneilanden voer. Een deel van de lading spoelde aan op de eilanden en het vasteland van Groningen en Friesland. De rest belandde op de Nederlandse en Duitse zeebodem.
De update betreft een correctie. Aanvankelijk werd in dit artikel gemeld dat om 23.00 uur containers bij Ameland overboord sloegen. Dat gebeurde al eerder, maar op genoemd tijdstip ontdekte de bemanning dat een deel van de lading verdwenen was.