'Friesenbrücke wordt één van de grootste draaibruggen van Noordwest-Europa'

De herbouw van de Friesenbrücke is weer een stap dichterbij gekomen. De Duitse spoorbrug werd in 2015 aangevaren, waardoor het treinverkeer tussen Groningen en Leer stil kwam te liggen.

Spoorwegbeheerder DB Netz AG heeft afgelopen december bij de Duitse federale spoorwegautoriteit EBA een aanvraag ingediend om de bouw van een nieuwe spoorbrug goed te keuren, meldt de provincie Groningen.

Wunderline

De Friesenbrücke ligt over de rivier de Eems, tussen Weener en Westoverledingen, op het traject van de toekomstige Wunderline, de verbeterde spoorlijn tussen Groningen en Bremen. Die Wunderline moet overigens pas in 2030 klaar zijn. Als het eenmaal zover is, reis je in iets meer dan twee uur van Stad naar Bremen, zonder overstappen.

Volgens de huidige plannen is de nieuwe Friesenbrücke in 2024 gereed. Vanaf dat moment zouden er ook weer treinen tussen Stad en Leer moeten rijden.

Draaibrug

In de plannen van DB Netz AG is de nieuwe Friesenbrücke een draaibrug geworden, en niet zo maar één: de brug moet één van de grootste draaibruggen van Noordwest-Europa worden, met een doorvaartbreedte van ruim 50 meter.

De plannen voor de nieuwe brug behelzen bovendien een 2,5 meter breed wandel- en fietspad, en een vluchtstrook.

Lees ook:

- Plannen nieuwbouw kapotgevaren Friesenbrücke zijn bijna klaar
- Over een jaar rijdt de sneltrein tussen Groningen en Winschoten: dit moet er nog gebeuren

Meer over dit onderwerp:
WEENER
Deel dit artikel:

Recent nieuws