Mogelijk geen Arriva-poortjes op nieuw Hoofdstation

De paaltjes van Arriva blijven bestaan, de vervoerder zelf wil óók poortjes
De paaltjes van Arriva blijven bestaan, de vervoerder zelf wil óók poortjes © Marten Nauta/RTV Noord
Als het nieuwe Hoofdstation in Stad af is, zijn waarschijnlijk alleen de perrons waar de treinen van de NS stoppen afgesloten met toegangspoortjes. Om zo'n poortje door te komen moet je een geldig vervoerbewijs hebben.
Perrons van Arriva blijven vrij toegankelijk, net als nu het geval is. Op die perrons komen paaltjes om in- en uit te checken met de OV-chipkaart.

Veiligheid

Vrijwel alle grote stations in Nederland zijn volledig afgesloten met poortjes. Dat wordt gedaan om zwartrijden tegen te gaan en de perrons veiliger te maken.
De provincie Groningen heeft als opdrachtgever niet geëist dat er poortjes moeten komen om toegang te krijgen tot de Arriva-perrons. Dat is gedaan om mensen die aan de zuidzijde van het station wonen zonder obstakels onder het verbouwde station naar het centrum van Groningen te laten lopen.

Zwolle ook 'doorloopstation'

Op het station van Zwolle, waar ook zowel treinen van de NS en Arriva rijden, geldt een soortgelijke situatie. Inwoners uit het zuiden van die stad kunnen de route onder het station gebruiken om richting het centrum te lopen door bij de NS een speciale 'Passagepas' aan te vragen. Met die pas kunnen ze de poortjes openen zonder daarvoor te betalen.
Het station van Zwolle is dan ook volledig afgesloten: er zijn daar zowel poortjes van NS als poortjes van Blauwnet, waar de treinen van Arriva onder vallen.

Arriva wil wel poortjes

Vervoerder Arriva wil graag ook poortjes op het Hoofdstation in Groningen. 'We zijn hierover in gesprek met de provincie Groningen', zegt de vervoerder.
Een woordvoerder van de provincie erkent dat, en voegt toe dat een eventuele situatie mét Arriva-poortjes de vrije doorlooproute niet in de weg moet zitten.
 

Werkzaamheden beginnen

De werkzaamheden aan het Hoofdstation, dat in 2022 verbouwd moet zijn, beginnen steeds beter zichtbaar te worden. De tunnel onder het vernieuwde station wordt vanaf komende zomer gebouwd.
Die onderdoorgang wordt ter plekke in elkaar gezet. De huidige winkels van Etos, de Broodzaak en boekhandel AKO moeten ervoor verdwijnen.
Ook de Kiosk op het station verdwijnt: daarvoor is inmiddels elders op het station een tijdelijke vervangende winkel gebouwd.
 

Hoofdstation zes weken dicht

Als alles volgens planning gaat, gaat het hoofdstation van Groningen in de zomer van 2022 ongeveer zes weken dicht.
Er rijdt dan geen enkele trein vanaf het hoofdstation, omdat de wandeltunnel wordt afgemaakt. Ook de fietstunnel en de onderdoorgang voor bussen wordt die zomer afgemaakt. Bovendien worden de sporen vanuit de oost- en westkant van Groningen op elkaar aangesloten

Winschoten-Roodeschool en Delfzijl-Veendam

Dat is nodig om treinen vanuit Duitsland en Winschoten door te laten rijden naar Roodeschool en de Eemshaven.
Treinen vanuit Veendam rijden na de zomer van 2022 door naar Delfzijl, en treinen uit Leeuwarden krijgen als eindpunt station Groningen Europapark. Daar wordt op dit moment een vierde perron gebouwd.