Minder belangstelling dan verwacht voor snelle afhandeling bevingsschade

De Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen heeft met de zogeheten 'stuwmeerregeling' ongeveer 11.500 schademeldingen afgehandeld. Dat zijn er duizenden minder dan verwacht. De schaderegeling liep tot 31 december 2019.
Na de aardschok van Westerwijtwerd in mei 2019 besloot minister Wiebes van Economische Zaken dat hij met een 'onorthodoxe maatregel' een groot deel van de bult schades weg wilde werken. Bij de start van de stuwmeerregeling waren er 20.265 schademeldingen.

Maatregelen

Gedupeerden die voor 13 juni 2019 schade hebben gemeld, kwamen in aanmerking voor eenmalig 5.000 euro vrij te besteden. Mensen die voor 1 januari 2019 schade hebben gemeld, mochten ook kiezen om zelf met een aannemer schade te repareren tot een bedrag van 10.000 euro. De rekening werd dan vergoed door het schadeloket.
De verwachting was dat met de maatregel zo'n 15.000 schades afgehandeld konden worden. Volgens de TCMG zijn er uiteindelijk minder schades afgehandeld, omdat er 'nauwelijks animo' was voor de zogenoemde aannemersvariant.

Gedoe

'Daar hadden wij hogere verwachtingen van', zegt woordvoerder Jouke Schaafsma van de TCMG. Volgens hem is het gissen naar de oorzaak. 'De aannemersvariant ging om een hoger bedrag en er werden nauwelijks eisen gesteld. Wellicht vonden mensen een bedrag op hun rekening prettiger. Of was het toch te veel gedoe met het sturen van facturen.'
Zo'n 1400 gedupeerden hebben helemaal geen keuze gemaakt. Zij vallen nu weer onder de reguliere schadeafhandeling. Ze komen wel bovenaan op de stapel. 'Het zijn tenslotte de oudste dossiers', zegt Schaafsma.

Oplossing

Toch is het schadeloket niet ontevreden over de stuwmeerregeling. Schaafsma: 'Het feit dat 10.000 mensen er toch voor gekozen hebben, laat zien dat het voor velen een oplossing was.' Bovendien zijn er nu vooral nog nieuwe dossiers over en hoeven mensen minder lang te wachten op de afhandeling van hun schade.
Vóór de stuwmeerregeling moesten de meeste gedupeerden meer dan een jaar wachten op een besluit. Nu is dat voor mensen met een normaal woonhuis ongeveer een half jaar. Monumenteigenaren moeten nog wel langer geduld hebben, omdat het repareren van bijzondere gebouwen ingewikkelder is.

Minder wachttijd

Schaafsma benadrukt dat de wachttijd een gemiddelde is en dat er ook 'uitzonderingen' zijn. 'Zowel negatief als positief', zegt de woordvoerder. Als mensen schade melden kunnen ze daarom voorlopig nog steeds een brief verwachten waarin staat dat het vijftien maanden kan duren voordat er een besluit wordt genomen.
Het streven van TCMG is om de komende tijd iedereen binnen een half jaar te helpen . Schaafsma: 'We zijn er druk mee bezig om dat voor elkaar te krijgen.'