Kamerleden willen opheldering van minister over vaarroute boven Wadden

Minister Van Nieuwenhuizen luistert naar de Kamerleden
Minister Van Nieuwenhuizen luistert naar de Kamerleden © ANP
ChristenUnie, D66 en GroenLinks willen dat minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen meer actie onderneemt om te voorkomen dat er een nieuwe containerramp ontstaat.
De partijen willen opheldering van de minister nu blijkt dat, ondanks waarschuwingen, schepen toch gebruikmaken van de omstreden zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden. Ze hebben schriftelijke vragen gesteld en willen een debat.

'Waarschuwingen niet voldoende'

'Alleen waarschuwingen van de Kustwacht zijn kennelijk niet voldoende om te voorkomen dat grote containerschepen bij stormachtig weer de omstreden vaarroute nemen', laat Kamerlid Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) weten.
De minister moet volgens haar nu snel de zuidelijke vaarroute afsluiten.

Gevaarlijk

Die route is voor grote containerschepen gevaarlijk bij slecht weer. Ongunstige wind- en golfcondities en getijden kunnen ertoe leiden dat schepen in benarde situaties terechtkomen.
Tot die conclusie kwam de Onderzoeksraad voor de Veiligheid na de containerramp met de MSC Zoe. Sindsdien waarschuwt de Kustwacht schepen om de route bij slecht weer te vermijden.
De noordelijke en zuidelijke vaarroute van het scheepvaartverkeer boven Nederland
'Deze waarschuwing is niet voor niets. De route is gevaarlijk bij stormachtig weer voor grote containerschepen. De afgelopen dagen hebben we de gevolgen hiervan gezien', stelt Kamerlid Van der Graaf.
'Zorgelijk dat er in een storm weer containers overboord zijn gegaan. Hebben we de harde lessen van de ramp met MSC Zoe wel geleerd?', vraagt Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) zich af.

Opnieuw containers overboord

Dinsdagmiddag verloor een schip afkomstig uit Finland, voor zover bekend, vijf containers boven de kust van Ameland. Zondag had een ander schip problemen. Die verloor geen lading, maar had wel moeite met de tocht langs de Wadden.
Eén van de te water geraakte containers. (Foto: Kustwacht)
De partijen in de Tweede kamer willen van de minister weten welke acties er door de Kustwacht ondernomen zijn om te voorkomen dat containerschepen de zuidelijke vaarroute nemen. Ook zijn ze benieuwd wat voor gevolgen het niet opvolgen van deze waarschuwing heeft.

Alleen waarschuwen onvoldoende

Daarnaast moet de minister verantwoorden welke stappen er in de afgelopen maanden ondernomen zijn om te voorkomen dat grote containerschepen gebruik maken van de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden.
De partijen vragen of de minister de constatering van de partijen deelt dat de waarschuwing van de Kustwacht kennelijk onvoldoende is om te voorkomen dat containerschepen de omstreden vaarroute nemen.
Het was wachten tot nieuwe ongelukken zouden gebeuren bij een volgende storm
Matthijs Sienot - Kamerlid D66
In december pleitten de ChristenUnie, D66, GroenLinks, SP, PvdA en Partij voor de Dieren er al voor dat door middel van een noodwet de vaarroute gesloten moest worden. De minister stemde daar niet mee in, omdat ze eerst de definitieve uitkomst van het onderzoek naar de MSC Zoe wil afwachten.

Een verbod

'Vorig jaar hebben we al aangegeven dat de route langs de Wadden voor grote containerschepen verboden moet worden. Het was wachten tot nieuwe ongelukken zouden gebeuren bij een volgende storm', vertelt Kamerlid Matthijs Sienot (D66).
Ook hij is ontsteld over de recente ontwikkelingen. 'Minister Van Nieuwenhuizen moet aan de slag en snel de route sluiten. De Wadden zijn UNESCO Werelderfgoed. Daar moeten we zorgvuldig mee omgaan.'
De partijen willen nu dat de minister alsnog stappen onderneemt en samen met Duitsland een voorstel indient bij de Internationale Maritieme Organisatie in Londen, om de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden permanent af te sluiten voor grote containerschepen.
'Dit is van belang uit het oogpunt van veiligheid, de leefbaarheid op de Waddeneilanden en om verdere schade aan het kwetsbare natuurgebied te voorkomen', aldus van der Graaf.