Vijf onderzoekers slepen topbeurs van anderhalf miljoen euro binnen

Het Academiegebouw van de RUG
Het Academiegebouw van de RUG © Maria Keays/ Flickr CC
Vijf onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) krijgen ieder een zogeheten Vici-beurs van anderhalf miljoen euro.
Daarmee kunnen de wetenschappers de komende vijf jaar onderzoek gaan doen. De prestigieuze Vici-beurzen zijn voor zeer ervaren wetenschappers die hebben aangetoond vernieuwend onderzoek te kunnen doen. Ook moeten ze een coach kunnen zijn voor jonge onderzoekers.

Vijf van de 32

In totaal kwamen bij de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) 242 aanvragen voor een Vici-beurs binnen. Daarvan werden 32 gehonoreerd. Dat daar dit jaar vijf Groningers bij zitten, stemt rector magnificus Cisca Wijmenga (RUG) zeer tevreden.
'In de Vici-ronde van 2018 visten RUG en UMCG achter het net. Gelukkig is dat in de ronde van 2019 goedgemaakt met liefst vijf onderzoekers, van wie ook nog eens drie vrouwelijke. Ik weet uit eigen ervaring hoe belangrijk het is om een financieringsbijdrage te ontvangen van NWO. Met een Vici kun je echt een eigen onderzoeksgroep uitbouwen en consolideren', stelt Wijmenga.

Waar gaat het geld naartoe?

Hoogleraar psychosomatiek Judith Rosmalen van de Faculteit Medische Wetenschappen (UMCG) krijgt de beurs voor haar onderzoek naar hoe ervaringen in de jeugd invloed hebben op de mate waarin mensen nu last hebben van lichamelijke klachten.
Adjunct-hoogleraar demografie Fanny Janssen van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen (RUG) gebruikt het geld voor haar onderzoek naar hoe sociaaleconomische ongelijkheid bij sterfte zich gaat ontwikkelen. Janssen komt met een model waarmee deze verschillen kunnen worden voorspeld met behulp van nieuwe inzichten over de invloed van roken, obesitas en alcoholgebruik.
Adjunct-hoogleraar celbiologie Liesbeth Veenhoff van de Faculteit Medische Wetenschappen (UMCG) krijgt het Vici-laureaat voor haar onderzoek naar hoe en waarom menselijke cellen veranderen naarmate ze verouderen.
Hoogleraar moleculaire systeembiologie Matthias Heinemann van de Faculty of Science and Engineering (RUG) ontvangt anderhalf miljoen euro voor zijn onderzoek naar het ontrafelen van de zogeheten metabole klok van menselijke cellen. Stofwisseling en celdeling zijn essentieel voor het leven, maar de interacties hiertussen zijn nog onbegrepen.
Ook het onderzoek van adjunct-hoogleraar moleculaire biologie Giovanni Maglia van de Faculty of Science and Engineering (RUG) richt zich op menselijke cellen. Eiwitten in cellen zijn nauwkeurige indicatoren van veel ziekten. Maglia hoopt dankzij de beurs een goedkope en snelle technologie te ontwikkelen om eiwitten in cellen te kunnen analyseren, om zo de thuisdiagnostiek te verbeteren.