Minister onderzoekt ook kleinere containerschepen boven Waddeneilanden

De OOCL Rauma, die in februari in de problemen kwam
De OOCL Rauma, die in februari in de problemen kwam © Kustwacht Nederland
Minister Cora van Nieuwenhuizen kijkt ook naar de risico's van kleinere containerschepen die boven de Waddeneilanden varen als het slecht weer is.
Het onderzoek wordt gedaan bij Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) in Wageningen. De minister zegt dit in een antwoord op Kamervragen naar aanleiding van het incident met de OOCL Rauma, in februari van dit jaar.
'Momenteel voert MARIN diverse onderzoeken uit om meer inzicht te krijgen in de risico's van grote containerschepen onder verschillende weersomstandigheden boven de Wadden. Schepen van het formaat zoals de OOCL Rauma zijn hier onderdeel van', schrijft de minister aan de Tweede Kamer. Voor de zomer verwacht ze de uitkomsten van deze onderzoeken.

Zuidelijke route

Bij de storm Ciara verloor het schip een aantal containers en voer het op de zuidelijke route boven de Waddeneilanden. De OOCL Rauma is kleiner dan 300 meter en dan mag het schip zelf een route kiezen.
Het schip kwam uit de richting van Duitsland. Daar waarschuwen ze containerschepen niet actief als zij in zwaar weer de zuidelijke route kiezen. De Nederlandse kustwacht doet dit in het geval van grote schepen wel.

Sluiten

De waarschuwingen van de kustwacht worden niet door elk schip opgevolgd. De minister laat weten dat sommige schepen, na overleg met een loods, de weersomstandigheden in de zuidelijke route gunstiger vinden dan dan de alternatieve noordelijke route.
'De keuze voor de route is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de kapitein', laat de minister weten. Meerdere Tweede Kamer partijen willen dat de route boven de Waddeneilanden bij slecht weer sluit. Maar Nederland kan de zuidelijke route niet zomaar afsluiten, want dat moet via de IMO (Internationale Maritieme Organisatie).

Vaarroute aanpassen

Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek van de onderzoeksraad voor de veiligheid (OVV) na de ramp met de MSC Zoe van vorig jaar, zal er mogelijk een verzoek gedaan worden, in overleg met Duitsland, om de vaarroute aan te passen.

Lees ook:

-