'Stop met controleren treinkaartjes in strijd tegen coronavirus' (update)

Een conducteur aan het werk in de trein
Een conducteur aan het werk in de trein © ANP
Arriva en NS zouden voorlopig moeten stoppen met het controleren van treinkaartjes. Dat vindt de vakbond voor machinisten en conducteurs, de VVMC.
'In Noord-Brabant is de NS al gestopt met het controleren van treinkaartjes. Wat ons betreft gebeurt dat in heel Nederland', zegt vakbondsbestuurder Wim Eilert, die ook andere vervoerders buiten onze provincie heeft aangeschreven.

Geen sticker

'Reizigers hebben alleen geen sticker op hun hoofd waarop staat dat ze uit Noord-Brabant komen', zegt Eilert. 'En je kan niet zien dat iemand het virus heeft. Daarom zeggen wij: voer dit beleid de komende tijd landelijk in.'
'Maandagavond riep de minister-president op om geen handen meer te schudden in Nederland', legt Eilert zijn standpunt uit. 'Met het doorgeven van ov-chipkaarten en telefoons heb je een soortgelijk effect, wat we willen voorkomen.'

Vrijbrief

Maar is het stoppen met controleren geen vrijbrief voor mensen om massaal zwart te gaan reizen?
'Het gaat om de gezondheid, het is een stukje voorzorg', vindt Eilert. 'We vinden bovendien dat er nog wel conducteurs op de trein moeten blijven zitten. Die moeten dan alleen nog servicerondes doen, waarbij ze bijvoorbeeld vragen van reizigers kunnen beantwoorden.'

'Houd scanner langs kaartje, pak het niet aan'

De NS ontkent in een reactie dat conducteurs in Noord-Brabant geen kaartjes meer controleren.
'We hebben tegen alle conducteurs gezegd dat ze hun common sense moeten gebruiken. Daarbij hebben we ze gewezen op de mogelijkheid om servicerondes te lopen in plaats van controlerondes.'
'Conducteurs kunnen kaartjes ook controleren zonder de ov-chipkaart of telefoon aan te pakken. Ze gebruiken dan hun scanner terwijl de reiziger de ov-chipkaart of telefoon met e-ticket daarop vasthoudt', legt woordvoerder Erik Kroeze uit.

Nog geen reactie

Arriva is ook gevraagd om een reactie, maar heeft die nog niet gegeven.
Dit bericht is aangevuld met een reactie van de Nederlandse Spoorwegen