Kritiek op plannen emissieloze binnenstad: 'Uitzonderingen nodig voor kleine ondernemers'

De Oosterstraat, met veel horeca en kledingzaken
De Oosterstraat, met veel horeca en kledingzaken © Dejan Boelhouwer/RTV Noord
De PvdA in de gemeente Groningen zet vraagtekens bij de plannen om in de binnenstad vanaf 2025 alleen nog voertuigen toe te laten die geen schadelijke stoffen uitstoten. 'Er moeten uitzonderingen mogelijk zijn.'
De sociaaldemocraten, lid van de coalitie in Stad, vinden het wel goed dat de strengere regels er komen. Ook de plannen van wethouder Broeksma om alleen tussen 5.00 en 12.00 uur 's ochtends te laten laden en lossen worden door de PvdA gesteund.

Kleine ondernemers

De uitzonderingen moeten er wat raadslid Rik van Niejenhuis vooral komen voor kleine ondernemers, en de mensen die van de diensten van kleine ondernemers gebruikmaken.
'Binnen vier jaar komen tot een volledig emissieloze binnenstad is heel ambitieus. Voor bijvoorbeeld glazenwassers, marktkooplieden en kleine aannemers moeten er uitzonderingen mogelijk zijn.'

Elektrische busjes

Het vraagt wat Van Niejenhuis betreft teveel van de kleine ondernemers om hun huidige materieel voor 2025 te vervangen voor bijvoorbeeld een elektrisch busje.
Links het huidige gebied waar alleen tussen 5:00 en 12:00 vrachtwagens mogen komen, rechts het toekomstige, uitgebreide gebied
'Als ze er al zijn. Want ik ken geen elektrische voertuigen die alle taken een-op-een kunnen overnemen. En je kan niet tegen een aannemer zeggen: ga maar met de lijnbus de binnenstad in. Dat werkt gewoon niet.'

'Echt niet makkelijk'

Wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) erkent dat het voor sommige groepen 'echt niet makkelijk' is om emissieloos de binnenstad in te rijden.
'We werken daarom aan een ontheffingenbeleid. We willen mensen die meer dan evenredig getroffen worden op een goede manier tegemoetkomen.'
Achter het doel van de schone binnenstad blijft Broeksma wel staan: 'De binnenstad moet, zeker in de middag, van de mensen zijn die daar willen winkelen, op het terras willen zitten en van de mooiste binnenstad van Nederland willen genieten.'

Horeca

Ook voor horecagelegenheden komen mogelijk uitzonderingen. Koninklijke Horeca Nederland wees Broeksma in een brief op de gevolgen van de plannen van de wethouder om in de toekomst alleen nog 's ochtends vroeg te laden en lossen in de binnenstad en de Westerhaven.
'Als artiesten bijvoorbeeld in een café willen optreden, moeten die hun licht- en geluidsapparatuur kunnen brengen', stelt de belangenorganisatie.
Broeksma noemt de horeca een 'speciale categorie'. 'Iedereen heeft er belang bij dat je je drankje kan drinken. Maar er zijn, onder strenge voorwaarden, ontheffingen mogelijk', verzekert de wethouder.

Camera's

Om vrachtwagens echt uit de binnenstad te houden wil de wethouder camera's plaatsen die kentekens kunnen registreren. Dat stuit Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) tegen de borst.
'Alle nummerborden worden continu gemonitord. En dat gaat ons te ver', zegt De Wrede. 'Je krijgt een soort Orweliaanse samenleving. Wat is de volgende stap? Dat je, net als in China, punten krijgt als je door het rode licht rijdt?'
Wat De Wrede betreft worden er alleen van tijd tot tijd steekproeven gehouden. 'Net als bij te hard rijden. Dat wordt ook niet continu gemonitord.'

'We houden ons aan de regels'

Wethouder Broeksma snapt de zorgen van de Partij voor de Dieren ('Ook ik ben huiverig voor het lukraak gebruiken van camera's'), maar wil ze in dit geval gewoon plaatsen.
'We voldoen volledig aan de wettelijke eisen. De gegevens worden na vijf dagen vernietigd: ze kunnen niet misbruikt worden. De handhaving kan maar op één manier goed, en dat is met die camera's.'