Drukorders stromen binnen dankzij 'anderhalve meter afstand'-producten

Directeur Wouter Haan van Simian met een 1,5 meter afstand-shirt
Directeur Wouter Haan van Simian met een 1,5 meter afstand-shirt © Martijn Folkers/RTV Noord
De maatregel van de rijksoverheid om anderhalve meter afstand te houden, maakt ondernemers creatief. Drukkerij Simian uit Westerbroek drukt vloerstickers, t-shirts en buttons met de tekst '1,5 meter afstand a.u.b.'.
Directeur Wouter Haan van Simian zegt veel bestellingen binnen te krijgen. 

Aangemoedigd door de overheid

Buttons, t-shirts, posters en vloerstickers, ondernemers uit de detailhandel bestellen veel van deze producten. 
'Sinds de oproep van minister-president Mark Rutte, krijgen we veel aanvragen', zegt Haan. 'Dat anderhalve meter afstand houden willen winkeliers ook proactief richting hun klanten communiceren, misschien ook aangemoedigd door de overheid om dat te doen.'
We werken ons een slag in de rondte
Wouter Haan - Directeur Simian

Omzet loopt terug

Voor Simian wordt het omzetverlies door de coronacrisis hierdoor beperkt. Andere orders bij de drukkerij lopen terug, bijvoorbeeld door het afgelasten van beurzen en andere evenementen waar normaliter veel drukwerk voor nodig is.
'We werken ons een slag in de rondte en kunnen de schade zo beperkt houden. Grote supermarktketens plaatsen bestellingen bij ons, we hebben bijvoorbeeld veel vloerstickers moeten leveren met teksten over de anderhalve meter afstand.'

'Het gaat om het gebaar'

Via een aparte website heeft Simian de ontwerpen voor de teksten over anderhalve meter afstand beschikbaar gesteld. Bedrijven en particulieren kunnen via deze site zelf bestellen bij Simian.
'Mensen kunnen de afbeeldingen ook downloaden en ergens anders laten drukken als ze dat willen, het gaat ons ook om het gebaar. Maar we merken dat ondernemers juist de orders hiervoor bij ons plaatsen.'