'Hoe verzorgen we het openbaar vervoer in de anderhalvemeter-maatschappij?'

Een mededeling op een bus om achter in de de bus in te stappen.
Een mededeling op een bus om achter in de de bus in te stappen. © Qbuzz
Hoe blijven we het openbaar vervoer verzorgen in de anderhalvemeter-maatschappij? Busvervoerder Qbuzz en het OV-bureau Groningen Drenthe vragen zich dat af.
Een gewone bus zit tegenwoordig al vol als er tien passagiers meegaan. 'Als er straks weer meer mensen met de bus gaan, verwacht ik problemen', zegt OR-voorzitter Jaap Franke, die zich ook zorgen maakt. 'Hoe ga je dat reguleren?'

Extra bussen

Het inzetten van (veel) meer bussen lijkt onoverkomelijk wanneer middelbare scholen en mbo's weer opengaan. Willen reizigers anderhalve meter afstand van elkaar houden, dan is dat nodig.
'Nu is het te doen, omdat slechts een enkeling nog met de bus reist. Maar als een deel van de scholen straks weer opengaat, hebben we een probleem', zegt Michel van der Mark van Qbuzz.
Directeur Wilko Mol van het OV-bureau vult hem aan: 'Nu zit slechts acht of negen procent van het normaal aantal reizigers in de bus, maar dat gaat dan flink groeien. Dat begint bij de scholen, maar het groeit ook als mensen minder gaan thuiswerken.'

Persconferentie

Het OV-bureau en Qbuzz wachten vooral op de persconferentie van minister-president Rutte, op 21 april. Dan wordt meer bekend over de maatregelen die na 28 april worden genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
'De boel gaat op 29 april natuurlijk niet direct open', weet ook Mol. 'Maar we bereiden ons wel voor op wat we na de meivakantie kunnen verwachten. Daarvoor zijn we nu scenario's aan het uitwerken.'

Twee bussen achter elkaar

Eén van de scenario's is het laten rijden van meerdere bussen achter elkaar. 'Dat gebeurt in Rotterdam al', zegt Mol. 'Op één lijn rijden dan twee bussen achter elkaar aan. Want we willen geen reizigers laten staan.'
'Er zullen dan veel meer bussen moeten rijden, met elk een eigen chauffeur', voorspelt OR-voorman Jaap Franke. 'Dat gaat dus ook veel meer geld kosten. Wie gaat dat betalen?'

Ingewikkelde puzzel

'Het wordt een ingewikkelde puzzel om de anderhalve meter afstand in de bus te garanderen', verwacht Van der Mark, directeur marktontwikkeling bij Qbuzz. 'Ergens gaat dat ook problemen opleveren bij de hoeveelheid bussen die beschikbaar is.'
Op 22 april staat om 09.00 uur 's ochtends een overleg gepland waarin de uitkomsten van de persconferentie worden besproken. 'Dan weten we wat er gaat gebeuren en dan pas nemen we een beslissing.'