Kabinet investeert ZZL-geld in regio's

DEN HAAG - Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft donderdagmiddag officieel bevestigd wat de meeste mensen al wel wisten: het kabinet wil geen Zuiderzeelijn aanleggen. Het geld dat voor dit project gereserveerd was, zal worden ingezet in de regio's die nu niet op een snelle aansluiting met de Randstad hoeven te rekenen. Er komt geen opgewaardeerde Hanzelijn, noch een superbus, laat staan een HSL of een zweeftrein.
Het Noorden moet vooral rekenen op geld om de economische structuur te versterken. De noordelijke economie, die nu vooral gericht is op productie, moet worden omgeveromd tot en economie die meer in het teken staat van kennis en innovatie. Hierdoor moet er ook meer geëxporteerd kunnen worden vanuit het Noorden. Energy Valley is een project dat voor steun in aanmerking zou kunnen komen.
Het geld dat bestemd was voor de Zuiderzeelijn zal ook worden ingezet om de lokale infrastructuur te bevorderen, belooft het kabinet. Commissaris van de Koningin Hans Alders heeft eerder al laten weten dat hij het vrijgekomen geld wil gebruiken voor het Kolibri-project, een lightrailverbinding tussen Groningen en Assen.
De verbeterde verbinding van de Randstad met Almere staat echter hoger op de agenda, blijkt uit het persbericht dat de ministerraad donderdagmiddag uitgaf. De wegontsluiting Schiphol-Amsterdam-Almere moet verbeterd worden, en ook wordt het openbaar vervoer op dit traject uitgebreid.
De Stuurgroep Zuiderzeelijn heeft in een na de verklaring van Peijs uitgegeven persverklaring nog steeds de hoop dat er een Zuiderzeelijn komt. 'Stuurgroep blijft hopen op Zuiderzeelijn', luidt de kop boven het persbericht.