FNV: 'Arriva laat treinen zonder dodemansknop rijden'

HEERENVEEN - Arriva-machinisten mogen vertrekken zonder een werkende dodemansknop in de trein. Dat zegt vakbond FNV Bondgenoten. Arriva reageert woedend op de aantijging.
De FNV haalt de bewering uit een document van Arriva. Volgens de bond is het in strijd met de spoorwegwetgeving om zonder werkende dodemansknop te rijden. FNV heeft een brief gestuurd naar directeur Anne Hettinga.
Arriva ontkent de beschuldiging van FNV en zegt dezelfde richtlijnen te hanteren als die van de NS. FNV zou het document verkeerd hebben geïnterpreteerd.
Een woordvoerder van Arriva legt uit dat het om een opleidingsdocument gaat. Daarin worden de machinisten gewezen op de verschillen tussen Arriva en NS.
Zo staat er dat de regels over de dodemansknop in de praktijk hetzelfde zijn, maar dat er andere woorden zijn gebruikt. De FNV heeft daarin gelezen de regels anders zijn, maar dat is dus niet zo, aldus Arriva. Ook bij ons moet vooraf de knop zijn gecontroleerd, anders mag de trein niet weg.
De dodemansknop is bedoeld voor de veiligheid. De machinist moet de knop tijdens de rit regelmatig indrukken. Daarmee geeft hij aan dat hij de trein nog steeds bestuurt. Doet hij dat niet, dan stopt de trein. Zo zal de trein nooit door kunnen rijden wanneer de chauffeur bijvoorbeeld een hartaanval heeft gekregen.