Containerschepen lappen nog steeds veiligheidsregels aan hun laars

De MSC Zoe waar begin 2019 342 containers af vielen
De MSC Zoe waar begin 2019 342 containers af vielen © ANP
Rederijen overtreden massaal de internationale regels op veiligheidsgebied voor grote containerschepen. De ramp met de MSC Zoe in de Noordzee en het Waddengebied begin vorig jaar heeft daar geen verandering in gebracht.
Dat blijkt uit een grote controle van containerschepen in de haven van Rotterdam door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Gebreken

Bij 42 van de 69 gecontroleerde schepen zijn gebreken aangetroffen. Daarbij gaat het onder meer om kapotte en ontbrekende twistlocks, waarmee de containers met elkaar verbonden zijn. Ook zijn de gewichten in een aantal gevallen niet goed over de schepen verdeeld. Dat kan leiden tot extra gevaar bij zwaar weer of onvoorziene omstandigheden.
Een en ander blijkt uit de inspectierapporten van de controles. Die zijn door Omrop Fryslân en RTV Noord opgevraagd via een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).

Niet naar buiten

De controles werden al in april vorig jaar gehouden, maar de resultaten waren nog steeds niet naar buiten gebracht.
Aanleiding voor de grootscheepse controle was de ramp met de MSC Zoe. Het grote containerschip verloor begin vorig jaar 342 containers in de Noordzee. Dat leidde tot chaotische taferelen op de Waddeneilanden en de kustgebieden van Friesland en Groningen. Ook is sprake van forse milieuschade.
Uit eerder onderzoek van de omroepen vlak na de ramp bleek ook al dat de rederijen het niet zo nauw nemen met de internationale regels op veiligheidsgebied. Daar is geen verandering in gekomen, zo blijkt uit de inspecties.
De Tweede Kamer wordt op korte termijn geïnformeerd over de resultaten van de grootscheepse controle.