Vanuit het restaurant naar het theater: dit is de winnaar van de noordelijke cultuurpitch

DNK in Assen wint de cultuurpitch
DNK in Assen wint de cultuurpitch © DNK
Het plan Smaakvol Theater van DNK in Assen is de winnaar van de Noordelijke cultuurpitchwedstrijd van VNO-NCW Noord.
Deze werd uitgeschreven door de Noordelijke overkoepelende culturele instellingen, partners en marketingorganisaties en was bedoeld om de culturele sector in Groningen, Drenthe en Friesland weer op gang te helpen.

Streaming

Op de oproep kwamen 127 inzendingen binnen. Theater DNK uit Assen bedacht het concept 'Smaakvol Theater'.
Dat komt er op neer dat DNK een soloartiest (of duo/trio) voor het theater programmeert. Parallel aan de voorstelling serveren meerdere restaurants een menu voor aanvang en tijdens de voorstelling. Vanuit het theater ziet het publiek de show en tegelijkertijd beleven de gasten in de deelnemende restaurants live dezelfde voorstelling via een streamingdienst.
Het podium, de artiesten én de restaurants hebben iets te winnen in dit concept
Jury cultuurpitch

'Haalbaar en schaalbaar'

De jury prees het idee onder meer om de win-winsituatie. Het podium, de artiesten én de restaurants hebben iets te winnen in dit concept. Het is bovendien goed haalbaar én schaalbaar, aldus de jury.
Met de winst ontvangt DNK ondersteuning van specialisten uit de noordelijke ondernemersverenigingen en marketingorganisaties, zodat het concept in de praktijk in alle steden en dorpen kan worden opgepakt.