Werkzaamheden aan station Europapark vorderen gestaag: 'Bijna militaire operatie'

De werkzaamheden bij station Europapark
De werkzaamheden bij station Europapark © Jan Been/RTV Noord
Vier weken lang rijden er geen treinen tussen Groningen en Assen en tussen Groningen en de Duitse grens. Reden zijn de omvangrijke werkzaamheden bij station Europapark.
Daar worden een extra spoor en een nieuw rangeerterrein aangelegd. Dat moet ervoor zorgen dat er meer treinen kunnen gaan rijden en dat er voor de verbouwing van het hoofdstation ruimte vrijkomt

'Prachtige klus'

Projectleider Han Berends van ProRail kijkt met genoegen naar de werkzaamheden: 'Voor iemand die er van houdt om mooie dingen te maken is dit een prachtige klus. Het is bijna een militaire operatie om al die verschillende werkzaamheden op elkaar af te stemmen en uit te voeren. Vier weken lang wordt er vierentwintig uur per dag gewerkt om de klus te klaren.'
Werkzaamheden bij station Europapark
Werkzaamheden bij station Europapark © Jan Been/RTV Noord

150 tot 200 man aan de slag

Tijdens de werkzaamheden zijn continu honderdvijftig mensen aan het werk, en soms zijn het er zelfs meer dan tweehonderd. Ze leggen onder meer een vierde spoor aan waardoor het mogelijk wordt dat straks ook de Arriva-treinen vanuit Noord-Groningen kunnen doorrijden van het hoofdstation naar station Europapark. Daardoor verbetert ook de bereikbaarheid van het stadion van FC Groningen en een aantal onderwijsinstellingen op het Europapark.
Verantwoordelijk gedeputeerde Fleur Gräper benadrukt het belang van de werkzaamheden voor de bereikbaarheid van de stad en voor de aanpak van het hoofdstation.
Er wordt hard gewerkt bij station Europapark

De Vork

Door de aanleg van een nieuw rangeerterrein richting Haren hoeven treinen straks niet meer op het hoofdstation te parkeren. Daardoor ontstaat ruimte op het spoor om het doorrijden van treinen mogelijk te maken en om het hoofdstation te verbouwen. Dat nieuwe rangeerterrein, opstelterrein in spoorwegtaal, wordt De Vork genoemd. Daar worden de treinen naar toe gereden voor onderhoud en schoonmaak als ze buiten dienst zijn.
Tijdens de voorbereidingen van de werkzaamheden brak de coronacrisis uit en werden de toch al aanzienlijke veiligheidsmaatregel voor het werken aan het spoor nog eens uitgebreid met de RIVM-regels.

Werken in coronatijd

'De aannemer verdient een groot compliment hoe hij dat heeft aangepakt', zegt Berends. 'Hij heeft alles in het werk gesteld om de mensen veilig en op anderhalve meter afstand van elkaar te kunnen laten werken. Soms kan het niet anders dat mensen dichter bij elkaar moeten werken, maar ook daarvoor heeft de aannemers oplossingen gevonden, zoals gezichtsbescherming. Het tempo van de werkzaamheden heeft er niet onder geleden. Zelfs alle materialen zijn op tijd gearriveerd.'

Testen

De omvangrijke klus omvat ook nog eens de vervanging van de bovenleidingen, ondergrondse kabels en veiligheidssystemen. Voordat de treinen weer kunnen rijden moeten al die verbindingen uitgebreid worden getest. Volgens Berends ligt het werk op schema en wordt de klus afgerond in de achtentwintig dagen die er voor zijn uitgetrokken.