Versoepeling coronamaatregelen: supermarkten beslissen zelf (update)

In sommige grote supermarkten is het niet meer verplicht om met een wagen of mandje te winkelen. Zo zijn er verschillende Albert Heijns die daar nu soepeler mee omgaan.
Managers van de supermarktketen mogen zelf bepalen of ze de verplichting om met een wagentje te winkelen in stand willen houden.

Maatwerk

‘Elke winkel is anders. Als de winkel heel groot is en er nooit problemen zijn met afstand houden, willen we klanten niet verplichten een winkelkar of mandje te gebruiken’, laat AH-woordvoerder Pauline van den Brandhof weten.
Omdat een winkelwagen wel helpt bij het denken aan de afstand, staat er op posters bij de ingang: 'gebruik bij voorkeur een winkelwagentje of indien niet aanwezig een winkelmandje'.

Zelf karretjes en mandjes schoonmaken

De winkels zijn voorzien van een schoonmaakstation zodat klanten zelf hun karretjes en mandjes kunnen schoonmaken. Ook is er handgel aanwezig. ‘De medewerkers maken de karretjes ook nog met enige regelmaat schoon’, aldus Brandhof.
De nieuwe richtlijnen zijn in overleg met de brancheorganisatie van supermarkten gemaakt. Deze heeft weer op haar beurt overleg gehad met het Rijk. De regel van maximaal één klant per tien vierkante meter is nog steeds van kracht.

Stoplichtsysteem

‘Voorheen waren de karretjes en mandjes een manier om dit in de gaten te houden. We zijn tien weken verder en inmiddels is er veel ervaring opgedaan en zijn er ook andere manieren gevonden om de hoeveelheid klanten in de gaten te houden’, aldus een woordvoerder van Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
Hierbij kan gedacht worden aan een medewerker die de klanten telt of een digitaal telsysteem. ‘Sommige supermarkten hebben een stoplichtsysteem gemaakt’, aldus CBL.
De Albert Heijn in Winsum kiest ervoor om klanten nog steeds met een kar te laten winkelen. ‘Winkelwagens zijn hier nog verplicht omdat wij op deze manier de hoeveelheid klanten tellen. Dan weet je zeker dat er niet te veel klanten in de winkel zijn’, zegt bedrijfsleider Wouter Janssen.
Ook de Albert Heijn in Hoogkerk houdt winkelen met een wagen verplicht. Ze hadden daar altijd al een gastvrouw of man bij de deur staan om de klanten te verwelkomen en die blijft ook. ‘We merken toch dat klanten soms wat vragen hebben’, laat Fokko Kip weten.

Nog wel verplicht

Bij de Jumbo in Leens is de enige versoepeling dat er niemand meer bij de deur staat om mensen wagens en mandjes aan te reiken.
‘De versoepeling houdt voor ons alleen in dat op rustige tijden niemand meer als een soort portier bij de deur staat. Die verplichting hebben we niet meer. We vragen de klanten om zelf een kar of mandje te pakken zodat we nog steeds goed in de gaten kunnen houden hoeveel mensen er zijn’, zegt supermarkteigenaar Raymond Degenhart.
Een woordvoerder van supermarktketen Jumbo bevestigt deze kleine versoepeling. Winkels mogen vanaf nu zelf bepalen of ze een medewerker of beveiliger bij de deur laten staan.
Wel blijft in de Jumbo winkels het gebruik van een wagen of mandje verplicht: ‘Een winkelwagen helpt bij het houden van de afstand en tellen van klanten in de winkels’.

Veiligheidsgevoel van klanten

De PLUS supermarkt aan de Vechtstraat in Groningen houdt alle maatregelen nog steeds van kracht.
‘Hoewel het een extra kostenpost is laten we nog wel een medewerker bij de deur staan. Ik denk dat het verplicht meenemen van een kar of mandje nog steeds verstandig is’, zegt Wilbert Scholtens, bedrijfsleider van supermarkt PLUS aan de Vechtstraat.
Hij merkt dat er nog veel klanten rondlopen met handschoenen en mondkapjes. Hij blijft een ‘streng deurbeleid’ voeren voor het veiligheidsgevoel van de klanten.
De anderhalvemeter-regels blijven overal van kracht. Ook wordt klanten nog steeds gevraagd om alleen te komen, contactloos te betalen en om rekening te houden met medewerkers en elkaar.
Dit bericht is aangevuld met reacties van een ondernemer uit Groningen en supermarktketen Jumbo.