Treinen rijden weer na vier weken werken: 'Corona maakte het niet makkelijker'

Een trein bij station Europapark
Een trein bij station Europapark © Marten Nauta/RTV Noord
Na ruim vier weken dag en nacht werk aan het spoor rijden de treinen tussen Groningen en Assen en tussen Groningen en Winschoten, Weener en Veendam weer. ProRail rondde de werkzaamheden woensdag af, zodat de dienstregeling donderdagochtend hervat kon worden.
Tussen station Groningen en het nieuwe rangeerterrein bij Haren ligt nu een extra, vierde spoor. Bovenleidingen, rails en spoorbielzen zijn vervangen.

Hoofdstation

De werkzaamheden hangen samen met de verbouwing van het Hoofdstation. Het vierde spoor is nodig, omdat treinen uit Leeuwarden vanaf 2022 gaan doorrijden naar station Europapark. Daardoor krijgt het station meer treinen te verwerken.

Nog geen trap naar vierde perron Europapark

Op station Groningen Europapark opent woensdag een vierde perron. Opvallend is dat de werkzaamheden aan dat perron nog niet helemaal afgerond zijn.
Overmacht speelt daar een rol: bepaalde materialen voor de aanleg van het vierde perron op Groningen Europapark konden door de coronacrisis niet op tijd in Nederland zijn.
'Die materialen komen uit zwaar getroffen landen', zegt ProRail. Het vierde perron is daarom nog niet per trap bereikbaar. Alleen via de lift en een hellingbaan kunnen reizigers op het perron komen. Vanaf dat perron vertrekken vanaf woensdag de treinen naar Zwolle.

Andere perrons verlengd

De twee al bestaande perrons op station Europapark zijn verlengd. Boven twee van de vier sporen zit een bovenleiding: bij eventuele verstoringen kunnen de elektrisch aangedreven NS-treinen daarom geen gebruik maken van de Arriva-sporen. Treinen van Arriva rijden op diesel.

Perronkappen verwijderd, winkels gesloopt

Op het Hoofdstation van Groningen, dat tot 2023 een grote verbouwing ondergaat, is de afgelopen weken ook gewerkt. Daar zijn de stationswinkels die midden op het station stonden, gesloopt. Ook zijn perronkappen weggehaald: die worden elders gerestaureerd.
Op het Hoofdstation is een bouwput ontstaan: vanuit die bouwput wordt gewerkt aan de nieuwe voetgangerstunnel. Om de bouwput zijn looproutes voor reizigers.

'Corona maakte het niet makkelijker'

Projectmanager Han Berends van ProRail kijkt terug op de grootschalige werkzaamheden en noemt die 'een uitdagende klus'. Corona maakte het er volgens hem niet makkelijker op: 'Het houden aan de richtlijnen vroeg om discipline.'