Herestraat krijgt voor elke winkel een wachtvak en belijning

De Herestraat (bewerkt door RTV Noord)
De Herestraat (bewerkt door RTV Noord) © RTV Noord
Eind deze week komen er wachtvakken voor bezoekers van de Herestraat. Er wordt bovendien een lijn getrokken in het midden van de straat. Zo moeten bezoekers van de grootste winkelstraat van Groningen in coronatijden afstand van elkaar kunnen houden.
'De wethouder wilde dat het al voor afgelopen weekend zover zou zijn, maar dat was iets te ambitieus', zegt voorzitter Eric Bos van de Groningen City Club (GCC). Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat de belijning vrijdagavond wordt geplaatst.

Anders dan Westerhaven

Volgens de GGC wordt het werk gedaan door de ondernemer die eerder de Westerhaven van lijnen voorzag.
'Het eindresultaat zal er anders uitzien dan de lijnen in de Westerhaven, die al een paar weken looproutes kent. De Herestraat en de Westerhaven verschillen dan ook veel van elkaar.'
De woordvoerder van de gemeente laat weten dat de wachtvakken één meter van de gevels komen. Ze ontstaan door een lijn door de hele Herestraat te trekken. Die lijn is dan onderbroken bij de ingangen van winkels.

Wachtvak, karren en fietsparkeerplekken

Mensen moeten in een wachtvak plaatsnemen voor ze een drukke winkel in kunnen. Afgelopen week riepen de gemeente en GCC al op om wachtrijen niet meer dwars over de Herestraat te laten ontstaan.
Een rij winkelend publiek in de Herestraat in Stad
Een rij winkelend publiek in de Herestraat in Stad © Jeroen Berkenbosch/RTV Noord
'Bij de toegangen van de Herestraat zijn plaatsen we teksten', zegt de gemeentewoordvoerder. 'Wachten? In het vak en langs de gevel', komt er te staan. Een andere tekst is 'Lopen? Houd rechts aan en geef elkaar de ruimte'.'
Om mensen nog eens extra op de regels te wijzen, lopen er ook stewards in de winkelstraat, zegt GCC-voorzitter Bos. 'Die kunnen uitleggen wat anderhalve meter is en laten zien waar mensen wel en niet kunnen staan. Als je alles helemaal aan het publiek overlaat, gaat het namelijk niet goed.'
In Noord Vandaag testte verslaggever Beppie van der Sluis de situatie alvast:

Campagne

Bos maakt zich nog altijd zorgen om het geringe aantal bezoekers van de binnenstad van Groningen. 'We zijn daarom samen met Marketing Groningen een campagne aan het opstarten. Je kunt veilig naar de stad komen, dat moeten we aan het ommeland laten zien.'
De gemeente kondigde woensdag aan de komende maanden de Groningse Zomer te organiseren. Hoe die er precies uit komt te zien, is nog niet duidelijk. De bedoeling is om meer bezoekers naar de gemeente te trekken en zo ondernemers ook meer geld te laten verdienen.