Problemen online boeken boottickets naar Schier nog niet voorbij

De boot naar Schier
De boot naar Schier © Jos Schuurman/FPS
Nog steeds zijn er te veel aanvragen voor boottickets waardoor Wagenborg Passagiersdiensten (WPD) mondjesmaat mensen toelaat op de website om tickets te boeken voor een overtocht naar Schiermonnikoog of Ameland.
De website en de klantenservice zijn overbelast door de vele aanvragen.

Chaos

Henk van Breemen (72) uit Landsmeer, een dorp vlakbij Zaandam, lukte het om het online reserveringssysteem te bereiken. Hij heeft voor aankomende vrijdag een huisje geboekt op het eiland. Hij wil met familie op vakantie.
‘Ik heb twee pogingen gedaan. Bij één daarvan lukte het mij om vier boottickets te boeken. Het kostte ons 135 euro, want dat werkte wel. Maar ik heb geen tickets voor Schiermonnikoog gekregen. Ik kreeg wel vier tickets voor Ameland. Het is echt chaos daar’, vertelt Van Breemen. Hij heeft geprobeerd contact te zoeken met Wagenborg. ‘Dat is nu echt onmogelijk.’
Hij heeft zowel per mail als telefonisch geprobeerd contact te zoeken. ‘De website staat de hele ochtend ook weer offline. Ik heb dertig jaar bij een grote klantenservice gewerkt. Een fout maken kan, maar dit is echt fout op fout die ze maken.’
Reserveren voor de boot naar Schiermonnikoog is sinds dinsdag verplicht. Wagenborg wil zo het aantal passagiers reguleren, omdat er vanwege de coronacrisis maar een beperkt aantal mensen op de boot mag. Er kunnen vierhonderd mee.

Wachtscherm

Wagenborg Passagiersdiensten laat weten dat ze de website af en toe open zet voor klanten, omdat duizenden mensen tegelijk willen boeken. ‘Vandaar dat wij de website zodanig reguleren, dat onze systemen blijven draaien. Er kan gereserveerd worden, maar niet door iedereen tegelijk. We zitten nog steeds in een coronacrisis.'
‘Als je een winkel hebt waar 75 klanten in passen en er staan 1500 mensen op de stoep, dan kun je die niet allemaal helpen. Het systeem werkt goed, maar kan niet zo veel toeloop aan’, zegt directeur Ger van Langen van WPD.
Volgens Van Langen heeft het systeem ook te maken met externe beperkingen. ‘De bank staat maximaal 75 transacties per minuut toe.’
Het wachtscherm op de website van Wagenborg Passagiersdiensten
Het wachtscherm op de website van Wagenborg Passagiersdiensten © Wagenborg Passagiersdiensten

Knullig

Van Breemen heeft er geen goed woord voor over. Hij vindt dat Wagenborg de zaak beter op orde had moeten hebben.
‘Het huisje hebben we voor de coronacrisis geboekt. We waren blij dat het door kon gaan. Maar ik ben nu al drie dagen bezig met de overtocht en dit geeft ergernis. Het bedrijf moet beter communiceren. Ik ben 73 en ik heb nog nooit zoiets meegemaakt, een gerenommeerd bedrijf dat zo knullig onprofessioneel handelt.’

Telefooncentrale overbelast

‘We hebben gisteren 12000 telefoontjes gehad. Normaal krijgen we er 300 op een dag. We hebben alles gedaan om ons erop voor te bereiden, maar dit was abnormaal. We hebben veel extra kosten gemaakt’, vertelt Van Langen. Het bedrijf heeft volgens hem zijn beperkingen.
Wagenborg Passagiersdiensten wil niets anders dan iedereen naar de overkant brengen. ‘Dat doen we al meer dan 120 jaar. Ik hoop dat iedereen in de positieve modus blijft.’

Zwemmen

Bij VVV Schiermonnikoog krijgen ze ook telefoontjes en mensen aan de balie die graag willen weten hoe ze toch een bootticket kunnen bemachtigen. ‘Wij vertellen mensen dat ze gewoon mee kunnen met de boot en dat ze ook nog bij de kassa in Lauwersoog een ticket kunnen kopen’, laat het VVV kantoor weten.
Ondanks dat Van Breemen geen tickets heeft, meldt hij zich vrijdag wel bij de boot. ‘Ik sta dan in Lauwersoog met een hoop e-mails en betalingsbewijzen en hoop dat ik dan mee mag. En anders kan ik heel goed zwemmen’, grapt hij.

Vervoersplicht

Wagenborg laat weten dat Van Breemen gewoon mee kan. ‘Als deze meneer zich meldt bij de haventerminal in Lauwersoog, dan kan hij gewoon mee. We gaan het ook voor hem netjes afhandelen’, zegt directeur Ger van Langen.
De vervoerder heeft toegezegd dat iedereen naar de overkant gebracht wordt. ‘Wij gaan ze allemaal overzetten. Dat is ook onze vervoersplicht’. Van Langen benadrukt dat mensen vooral positief moeten blijven.
Van Breemen hoopt de ergernis achter zich te kunnen laten en hij hoopt op een zonnige week. Hij heeft nog een tip voor Wagenborg: ‘Op Terschelling hebben ze een foutloos systeem. Ook in de coronacrisis. Misschien dat Wagenborg daar even moet kijken hoe het werkt.’