Tweede Kamer: pas wet aan om grote schepen bij storm boven Wadden te weren

De MSC Zoe waar begin 2019 342 containers af vielen
De MSC Zoe waar begin 2019 342 containers af vielen © ANP
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat Nederland de mogelijkheid krijgt om grote containerschepen bij storm te verbieden de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden te nemen.
In een motie roepen ChristenUnie. D66, GroenLinks, CDA, Partij voor de Dieren , SP en de VVD, minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat op, om te onderzoeken of de Wet Bestrijding Maritieme ongevallen kan worden aangepast. Daardoor krijgt Nederland een zogeheten interventiebevoegdheid en kan het schepen bij slecht weer weren.

Onvoldoende

De partijen vinden dat deze wet onvoldoende voorziet in de mogelijkheid om tijdelijke maatregelen te treffen wanneer zich een gevaarlijke situatie voor het milieu voordoet. Bijvoorbeeld wanneer een groot containerschip met slecht weer gebruik wil maken van de zuidelijke Waddenzeeroute.
De noordelijke en zuidelijke vaarroute van het scheepvaartverkeer boven Nederland
De noordelijke en zuidelijke vaarroute van het scheepvaartverkeer boven Nederland © Sander Schieving/RTV Noord
De Tweede Kamer wil een betere bescherming voor het Waddengebied. Het wil voorkomen dat er opnieuw een containerramp plaatsvindt, zoals in 2019 met de MSC Zoe.
Schepen moeten worden opgedragen om de Noordelijke vaarroute te nemen. Die ligt verder van de Waddeneilanden af.
‘De Tweede Kamer heeft een deskundige gevraagd naar wat er allemaal mogelijk is. En die gaf aan dat Nederland als kuststaat kan ingrijpen en schepen kan weren’, zegt van der Graaf.
Om dit goed te regelen is er wel een aanpassing van de wet nodig.

Waarschuwingen

De Kustwacht waarschuwt schepen om de zuidelijke route bij slecht weer en hoge golven te vermijden. De waarschuwing komt op advies van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV).
‘We vragen hier al sinds de waarschuwingen voor de scheepvaart voor. Wij willen dat er scherper word ingegrepen tijdens een storm. Wij hadden gehoopt dat dit het afgelopen seizoen al ging gebeuren, maar de minister wilde dit nog niet in afwachting van het onderzoeksrapport naar de toedracht van de MSC Zoe-ramp’, zegt het Groningse ChristenUnie Kamerlid Stieneke van der Graaf.
Volgende week wordt er gestemd over de motie, maar de minister heeft al toegezegd dat ze wil onderzoeken of de wet kan worden aangepast. Voor 1 september 2020 moet duidelijk worden of dat kan. Of het daadwerkelijk ook tot een wetswijziging komt, kan de minister nog niet toezeggen.

Onderzoeksrapport

Donderdag komt de OVV met een rapport over de containerramp met de MSC Zoe. Dan moet duidelijk worden hoe en waarom het schip in de nacht van 1 op 2 januari 2019 in totaal 342 containers verloor boven de Waddeneilanden.

Afsluiten

De ChristenUnie hoopt zelfs dat de route helemaal afgesloten gaat worden voor grote containerschepen. 'De route is al afgesloten voor schepen met gevaarlijke stoffen. Wij hopen dat het OVV-rapport stelt dat de zuidelijke route gesloten wordt voor meer grote type containerschepen. Ik hoop dat de OVV aantoont dat daar echt noodzaak voor is en dat de minister de juridische onderbouwing krijgt waarmee ze met Duitsland de vaarroute kan afsluiten voor grote containerschepen’, zegt Kamerlid van der Graaf.
'Bescherming van het milieu en ons werelderfgoed van de Wadden is een belangrijke reden om de route af te sluiten voor grote containerschepen.'