'Laat Lelylijn er in 2030 liggen, kom maar door, niet treuzelen'

'Er is sprake van forse tijdwinst door de Lelylijn'
'Er is sprake van forse tijdwinst door de Lelylijn' © Jos Schuurman/FPS. Bewerking: RTV Noord
De Lelylijn moet in 2030 op zijn plaats liggen. Dat wil wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) van de gemeente Groningen. 'Kom maar door, niet treuzelen', is het credo.
'De lijn heeft een grote toegevoegde waarde,' stelt Broeksma. 'Ze is goed voor Noord-Nederland, voor Groningen én voor Nederland.'
De Lelylijn is een spoorlijn die mogelijk tussen Groningen en Lelystad komt te liggen. De spoorlijn loopt via Drachten, Heerenveen en Emmeloord. Op die manier moet een treinreis tussen Groningen en de Randstad korter duren.

Een haalbaarheidsonderzoek dat afgelopen woensdag werd gepresenteerd, toont aan dat de aanleg van de Lelylijn naar schatting 3,2 tot 6,4 miljard euro kost. De treinverbinding is echter geen oplossing voor woningnood in de Randstad. Ook de economische voordelen van de lijn blijven onduidelijk.

Minder vliegverkeer

De Lelylijn kan helpen om het vliegverkeer in Europa te beperken, stelt de wethouder.
Niet omdat er nou zoveel vliegtuigen van Groningen naar Lelystad of Amsterdam gaan: 'Maar met goede treinverbindingen richting Duitsland kan de lijn bijdragen aan het vervangen van vluchten tussen Amsterdam en Kopenhagen en tussen Amsterdam en Hamburg. Zo voorkomt de Lelylijn onnodig vliegverkeer.'

Nu positiever, eerder sceptisch

Broeksma toont zich positiever dan zijn collega in het provinciehuis, Fleur Gräper (D66). Die zegt dat het te vroeg is om alleen op basis van het rapport dat woensdag uitkwam een keuze te maken.
De Groningse wethouder was eind vorig jaar nog sceptisch over de komst van de spoorlijn tussen Groningen en Lelystad, die onder andere Drachten toegang moet geven tot het Nederlandse spoornet. Enkele dagen later bleek de wethouder positiever, al bleef hij hameren op de komst van snellere treinen op het spoor tussen Groningen en Zwolle.
'Wat ik toen nog niet wist, is wat de prijs was', zegt Broeksma. 'Voor degene die het moet betalen, en dat is het Rijk, is dat interessant.' In het rapport dat woensdag uitkwam, wordt duidelijk dat het aanleggen van de Lelylijn goedkoper is dan het versnellen van het bestaande spoor.

Tweesporenbeleid

Toch houdt Broeksma vast aan zijn tweesporenbeleid, ook nu de Lelylijn goedkoper blijkt uit te vallen. 'De versnelling van het spoor tussen Groningen en Zwolle heeft ook zijn voordelen', besluit de wethouder.
Lees ook: