Ook Groninger Gasberaad boos over situatie ondernemers

De kapperszaak van Carlo en Sieneke Goddijn. Ze kunnen vanwege de aardbevingsschade niet met pensioen.
De kapperszaak van Carlo en Sieneke Goddijn. Ze kunnen vanwege de aardbevingsschade niet met pensioen. © Google Streetview
Ondernemers in het aardbevingsgebied vallen tussen wal en schip, concludeerde het RUG-rapport 'Gronings Perspectief' eerder deze week. 'Voor ons niks nieuws. Wij trekken al jaren aan de bel', reageert het Groninger Gasberaad.
Het rapport concludeerde dat ondernemers maar al te vaak het kind van de rekening worden: veel regelingen voor particulieren zijn voor ondernemers niet toegankelijk of niet passend. Ze hebben een betere vergoeding van schade, financiële steun en simpelweg de erkenning van hun problemen nodig.
'Niks nieuw is voor ons, wij trekken al jaren aan de bel. Maar we krijgen er geen beweging in', verzucht Susan Top van het Groninger Gasberaad.

Verschillende oorzaken

Volgens Top heeft dat verschillende oorzaken. 'Er zijn natuurlijk veel verschillende ondernemers, winkeliers, schildersbedrijven, horecazaken, enzovoort. Die hebben allemaal hun eigen dynamiek en specifieke problemen. Dat laat zich lastiger bundelen, dan bijvoorbeeld bij de agrariërs die allemaal tegen min-of-meer hetzelfde aanlopen.'
Vanuit het Groninger Gasberaad is Herman Rinket speciaal belast met de belangenbehartiging voor ondernemers/middenstanders. 'Ondernemers zitten met allerlei specifieke problemen. Tijdelijke huisvesting voor een winkelier is complex, maar ook de financiële administratie, de fiscale gevolgen, investeringsafwegingen, enzovoort.'

Hartstikke beu

Rinket heeft de afgelopen jaren meermaals geprobeerd bij instanties als NCG en TCMG iets in gang te zetten. Tevergeefs. Vooral door het enorme verloop binnen de instanties die zich met deze problematiek bezighouden.
'Het komt erop neer dat ik regelmatig nieuwe medewerkers opnieuw moet uitleggen wat precies de problemen zijn en waar de oplossingen gezocht kunnen worden. Net als we ergens naar toe aan het werken zijn, verandert de situatie of vertrekt de betreffende medewerker. Heel frustrerend.'
Rinket is het eigenlijk hartstikke beu dat hij weliswaar regelmatig wordt uitgenodigd om (nieuwe) medewerkers in- of bij te praten, maar er geen daadwerkelijke stappen worden gezet.

Niet laten verzuipen

Susan Top meent dat het feit dat ondernemers moeilijk collectief te benaderen zijn, geen reden om ze 'dan maar te laten verzuipen'. 'Integendeel, juist dan moet alles uit de kast gehaald worden om ze hier doorheen te helpen', zegt ze.