Provincie en aannemers hebben akkoord over meerkosten Ring Zuid

Projectorganisatie Aanpak Ring Zuid en aannemerscombinatie Herepoort hebben een akkoord op hoofdlijnen gesloten over de financiële situatie rond de zuidelijke ringweg. De verbouwing van de ringweg kost meer geld dan begroot vanwege drie jaar vertraging.

Dat melden Gedeputeerde Staten in een brief aan Provinciale Staten. Wat het akkoord op hoofdlijnen betekent, wordt in de brief niet verteld. Statenleden worden op korte termijn hierover vertrouwelijk geïnformeerd.

Er valt volgens een woordvoerder nog niets te zeggen over hoe de financiële pijn wordt verdeeld. 'De afspraken moeten nu worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. De details worden hierin vastgelegd.'

Vertraging van drie jaar

Aannemerscombinatie Herepoort en projectorganisatie Aanpak Ring Zuid praten sinds vorig jaar over de oplossing van de financiële consequenties, als gevolg van de vertraging van drie jaar. Dat gebeurt onder leiding van professor Marcel Hertogh in de gelijknamige commissie Hertogh.

Miljoenenbedrag

De kosten voor de vertraging worden geschat op een miljoenenbedrag. Gedeputeerde Fleur Gräper gaf eerder aan dat het contract met de aannemer vermeldt dat deze kosten in principe voor de aannemers zijn, maar dat de wereld 'niet zwart-wit is.'

Hoe de vertraging ontstond

De vertraging voor de bouw van de zuidelijke ringweg heeft verschillende redenen. Eerst stoeiden de projectorganisatie en de aannemerscombinatie Herepoort over het definitieve ontwerp voor de bouw van de zuidelijke ringweg. De aannemerscombinatie had meer tijd nodig voor het afronden van het definitieve ontwerp. Eenmaal afgerond vond projectorganisatie Aanpak Ring Zuid dat ze te weinig tijd had om tot een goed oordeel te komen.

De projectorganisatie gaf aan dat ze twijfels had of het werk wel veilig uitgevoerd kon worden. Door die impasse gingen grote werkzaamheden in de zomer van 2018 niet door. Tijdens deze zomerstremming wilde Herepoort de damwanden intrillen, waardoor treinen wekenlang niet konden rijden. Dat moest worden uitgesteld naar een nieuw moment dat het treinverkeer zolang stil kon liggen - pas een jaar later.

Daarnaast zei Herepoort moeite te hebben om goed personeel te vinden, vanwege de aantrekkende economie. Bij elkaar leverden de problemen zo'n drie jaar vertraging op.

Lees ook:
- Hoe groot is de strop van de zuidelijke ringweg?
- ‘Corona belemmert levering materialen zuidelijke ringweg'
- Omwonenden Ring Zuid willen duidelijkheid over eventuele verzakkingen
- Alles over de zuidelijke ringweg

Meer over dit onderwerp:
zuidelijke_ringweg stad-Groningen GRONINGEN
Deel dit artikel:

Recent nieuws