Haven Delfzijl: laat verdubbeling N33 niet de dupe zijn van Ring Zuid

Groningen Seaports en Samenwerkende Bedrijven Eemsdelta (SBE) vinden dat de extra kosten van de zuidelijke ringweg in Stad geen gevolgen mag hebben voor de verdubbeling van de N33.

RTV Noord maakte maandag bekend dat de kans bestaat dat er een streep moet door een aantal grote projecten in Groningen, omdat een deel van de extra kosten voor de aanleg van de Ring Zuid uit het compensatiepakket van de Zuiderzeelijn wordt gehaald.

Een van die projecten die mogelijk de dupe zijn is de verdubbeling van de N33 richting Appingedam. SBE en Groningen Seaports verzetten zich daartegen.

'Absoluut noodzakelijk'

'Om de bereikbaarheid van de regio Eemsdelta te vergroten, moet de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam worden verdubbeld. Niet alleen vanwege de bereikbaarheid, maar ook vanwege verkeersveiligheid is een verdubbeling van de N33 absoluut noodzakelijk', zegt havendirecteur Cas König.

'Daarbij komt dat wij een haven van nationaal belang zijn. Het is niet meer dan logisch dat de infrastructuur toekomstbestendig moet zijn. Wij verwachten dat het verkeer de komende jaren alleen maar gaat toenemen richting Noordoost-Groningen. Dat verkeer kunnen we alleen aan door verdubbeling van de weg', vervolgt hij.

Het gaat om zoveel meer dan alleen een stuk asfalt
Frans Alting, directeur SBE

'Duizenden banen in de pijplijn'

'Als we nu een stap terug moeten doen, zijn wij de komende jaren niet goed voorbereid op toename van het aantal weggebruikers voor aan- en afvoer goederen en woon- werkverkeer in ons gebied, met alle gevolgen dien. Er zitten immers voor miljarden aan projecten en meer dan duizend banen in de pijplijn', waarschuwt König.

Seaports en SBE gaan er dan ook van uit dat de verdubbeling 'gewoon' doorgaat. SBE-directeur Frans Alting, die meer dan honderd bedrijven in de regio vertegenwoordigt, zegt daar over: 'Het gaat om zoveel meer dan alleen een stuk asfalt: het raakt circulariteit, energie, biodiversiteit en sociale relevantie.'

'Sterke sectoren zoals agri & food, chemie, energie en logistiek zijn hier rijk vertegenwoordigd. De regio, de provincie en het bedrijfsleven hebben zich samen sterk gemaakt voor verdubbeling van de N33. Hun inzet heeft geleid tot de bestuurlijke overeenkomst tussen het Rijk en de provincie. Kortom: die verdubbeling moet er op korte termijn komen, zowel voor de bestaande als nieuwe bedrijven', stelt Alting.

Lees ook:
- Statenfracties over extra kosten Ring Zuid: ‘Waar gaat het pijn doen?’
- Extra geld voor Ring Zuid mogelijk ten koste van andere grote projecten
- Alles over de zuidelijke ringweg

Deel dit artikel:

Recent nieuws