Holthausen mikt op nieuwe fabriek na waterstoftruckdeal met Amerikaanse partij

Holthausen Clean Technology uit Hoogezand wordt het Europese hoofdkwartier voor HYZON Motors. Het Groningse bedrijf gaat voor de Amerikanen trucks bouwen die rijden op waterstof. Dat moet gebeuren in een nieuwe fabriek.
De joint venture tussen Holthausen en HYZON werd vorige week vrijdag beklonken. Maar eigenlijk produceren ze in Hoogezand al een aantal maanden vrachtwagens voor de Amerikaanse partner, die in New York in een oude fabriek van General Motors zetelt.
Zo moet de door Holthausen gefabriceerde HYZON-truck eruit komen te zien.
Zo moet de door Holthausen gefabriceerde HYZON-truck eruit komen te zien. © Holthausen

Geheim

'We wilden er pas ruchtbaarheid aan geven nadat we helemaal up and running waren', verklapt Max Holthausen. 'Voorheen werden er wel eens grote dingen geroepen, en kwam er vervolgens niks van terecht. Vandaar dat we het nog even geheim hebben gehouden. Maar inmiddels is alles, inclusief de financiering, rond.'
Heel veel verandert er niet. We bouwden al vrachtwagens om tot waterstoftrucks. We gaan nu ons eigen merk bouwen
Max Holthausen
Holthausen wordt het hoofdkwartier en de producent voor de waterstof trucks van HYZON voor de Europese markt. 'Voor de EU, Scandinavië, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk', verduidelijkt Holthausen.

Van ombouwen naar bouwen

Niet dat er voor het Hoogezandster bedrijf heel veel gaat veranderen. Want waterstoftrucks en -bedrijfswagens bouwen deden Max en zijn vader Carl Holthausen al aan de Transportweg. 'Al was dat meer het ombouwen van bestaande DAF's die op diesel liepen. Wat we straks gaan doen, of al een paar maanden doen, is het bouwen van vrachtwagens van ons eigen merk.'
Wel zal er behoorlijk worden uitgebreid. Het is de bedoeling dat er over een jaar of drie à vier 2000 waterstoftrucks van Groningse makelij per jaar van de transportband rollen.

1000 banen

'Dat is het doel. Daar willen we stap voor stap naartoe. Op dit moment hebben we een capaciteit van 50 tot 100 trucks per jaar. Daar willen we volgend jaar tenminste 300 van maken, om zo richting de 2000 te gaan', zegt Holthausen.
Het aantal directe en indirecte banen die dat gaat opleveren, zou wel eens rond de de 1000 kunnen gaan liggen.

Nieuwe locatie

Dat vergt dus meer bedrijfsruimte. Het bedrijf is momenteel naarstig op zoek naar een pand, of een locatie voor een nieuw pand, waar hun nieuwe fabriek zal verrijzen om die waterstoftrucks te kunnen gaan bouwen. De investering daarvoor is inmiddels binnen.
We willen het liefst in Groningen blijven, omdat we hier vandaan komen en hier zijn begonnen
Max Holthausen
Max Holthausen: 'We zijn in gesprek met verschillende partijen in Noord-Nederland. Dat staat dus allemaal nog open, al blijven we het liefste in Groningen, omdat we hier vandaan komen en hier zijn begonnen.'

'Gemeente Groningen gaf ons de kans'

Bovendien, bekent Holthausen: 'Eén van onze grootste klanten, en een partij die het mogelijk heeft gemaakt dat wij met waterstof konden beginnen, is de gemeente Groningen. Zij hebben ons de kans gegeven, en daar willen we ook wat voor terugdoen. Nu we dit groots kunnen gaan aanpakken met een buitenlandse partner, willen we dit graag in Noord-Nederland, en het liefst dus in Groningen, houden.'
Behalve in New York en nu dus ook in Hoogezand, heeft HYZON Motors al een fabriek in China. Een vestiging in Australië is intussen ook al aangekondigd. Met vader en zoon Holthausen moet de Europese markt nu worden veroverd.