Miljoeneninvestering in CO2-reductie Waddenvloot

Het bedrijfsleven, kennisinstellingen en de waddenhavens investeren gezamenlijk zo'n 26 miljoen euro om het varen op de Waddenzee milieuvriendelijker te maken.

Dat gebeurt onder regie van de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie, FME.

Doel is dikke halvering

Het doel is om met tien proefprojecten de CO2-uitstoot van de waddenvloot meer dan te halveren. Maar vervolgens moet die kennis ook breder worden toegepast in andere types schepen en in de auto-industrie, vertelt projectleider Leo van der Burg namens FME.

'Het bijzondere van de waddenvloot is dat het gaat om hele specifieke schepen, zoals garnalenkotters, baggerschepen en veerboten. Maar voor de deelnemende partners is zo'n pilot nog maar het begin en wordt het pas rendabel als er opgeschaald kan worden. Dat moet met al deze projecten kunnen.'

Waterstofaggregaat

Voor deze vergroening wordt ingezet op brandstoffen als waterstof en biomethanol. Zo wordt er in het project Waterstof voor Walstroom een mobiel waterstofaggregaat ontwikkeld dat aan de wal liggende schepen van stroom gaat voorzien, in plaats van de huidige dieselmotoren. Ook de duurzame zeilboot van Wubbo Ockels, de Ecolution, wordt omgebouwd om te varen op groene, door windenergie geproduceerde, waterstof.

Een groot aantal FME-leden heeft zich aan dit zogeheten Green Shipping verbonden, waaronder Damen Shipyards, Breedenoord en Eekels TBI. Het project wordt mede gefinancierd door onder meer Groningen Seaport de provincie Groningen en de TU Delft.

Meer over dit onderwerp:
economie noordzaken
Deel dit artikel:

Recent nieuws